Indiferent de tara in care traiesti, este aproape imposibil sa pasesti pe strada fara a observa sute de reclame, care de care mai atractive, mai colorate si imbietoare. Fie ca ne referim la ceva simplu, de efect cum sunt sculpturile 2d iluminate din Bucuresti in Piata Romana, la Coca-Cola sau Piata Unirii la Pepsi, ochii nostri se invart dintr-un cotlon in altul al intersectiei atrasi de lumini, panouri cu oameni zambitori ori reclame la produse tentante.

Desigur, uneori nu este vorba doar de ochi, uneori simtim mirosul mancarii, puternic si aromat, de la restaurante, alteori auzim reclamele la radio, iar cele mai mari corporatii ne asalteaza toate simturile la un loc in timpul campaniilor mari.

Citeste mai jos

In orice caz, aceasta suprastimulare de simturi poate fi neplacuta, agasanta sau chiar sufocanta. Mai ales in zilele toride de vara, cand pare ca ne sufoca mai tare inaltimea cladirilor si multitudinea de reclame ce aglomereaza campul vizual. Cel putin marile orase din SUA, China, Japonia se confrunta cu astfel de probleme, iar publicul pare sa fie deja suprasaturat de acest lucru.

Cu toate acestea, fanii brand-urilor nu se supara pe reclamele produselor favorite. Din contra, oricat de sufocanta devine atmosfera unui oras in care fiecare centimetru de fatada este acoperit de o reclama, acestia continua sa evidentieze lucrurile pentru care acel brand si-a castigat spatiul publicitar pe cladirile din oras.

Iar cele mai multe se refera la cultura organizationala pe care marile companii precum: Google, Apple, Facebook si asa mai departe, o prezinta publicului.

Fie ca vorbim de relatii cu clientii, de viziunea si misiunea companiei, de calitatea produselor sau, in orice caz, lucrul cu care compania s-a evidentiat pe piata, provine din cultura organizationala.

Frumusetea sta in faptul ca fiecare companiei puternica de azi, candva nu a fost mai mult de un start up cu o misiune bine definita. Iar fiecare dintre noi isi doreste o afacere cu o baza de fani, cu reclame frumos luminate pe fatadele marilor orase si reclame atractive si creative ca a tuturor brandurilor mari.

Iar daca ai un start up, este numai bine, ai loc sa iti setezi directia si  tot ce tine de cultura organizationala in directia pe care ti-o doresti.

 

5 moduri de dezvolta o cultura organizationala dintr-un start up

 

Poate va intrebati de ce este atat de importanta cultura organizationala. Ei bine, cultura organizationala nu este doar modul in care angajatii relationeaza cu compania sau grupului managerial decide cum ar trebui sa fie condusa compania.

Aceasta este arhitectura a ceea ce inseamna brandul, compania in sine. Fie ca vorbim comportamentul pe care angajatii trebuie sa il aiba cu clientii, misiunea pe care o setam pentru compania noastra, ori modul de promovare a serviciilor si produselor, toate acestea insumeaza ceea ce publicul tau tinta considera important. Sunt lucrurile prin care publicul relationeaza cu mesajul companiei in sine.

Iar cand oamenii rezoneaza cu o misiune, un mod de a vedea lucrurile, o politica si asa mai departe, vor devenii amabasadorii brandului, chiar fanii acestuia. Un caz concret, este al fetitei de 8 ani care a scris managerului HR Google, atrasa de modul in care corporatia isi trateaza angajatii.

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Marketing si Branding

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

1. Seteaza misiunea si viziunea companiei.

Fie ca vorbim despre a dona 3% din castig unei cauze sociale, precum favorizarea zonelor afectate de saracie sau razboi, oferirea de suport in piata antreprenoriala: Google ofera cursuri gratuite pentru tinerii antreprenori in India, iar in Romania avem Business Days care isi doreste o piata antreprenoriala inchegata si deschisa. Fie ca vorbim despre cum ar trebui angajatii sa se simta la munca, ori despre cum ar trebui angajatii sa relationeze cu clientii, toate inseamna viziune si misiune.

Citeste si:  Ce credea miliardarul Steve Jobs despre marketing

Toate vorbesc despre o cauza si despre dorinta de a imbunatatii sau schimba modul in care oamenii vad un lucru. Locul de munca ocupa prea mult timp si nu ai timp de proiectele tale? Google a facut politica 80-20% (20% din timpul de munca angajatii pot lucra la proiecte personale), companiile mari din industria jocurilor video ofera o pauza de o ora in care angajatii se pot si juca si tot asa.

Iar atunci cand vorbim despre misiune ne putem gandii la o lume mai unita si informata, la o lume in care utilizarea device-urilor mobile sau a tehnologiei in sine, nu necesita mult timp de invatare sau in care o masina este o experienta in sine.

2. Comunica ceea ce ai hotarat.

Atat angajatii, cat si publicul tau, trebuie sa iti cunoasca misiunea si viziunea pentru a relationa si rezona cu aceasta. La ce bun sa ai un departament de relatii cu clientii precum Amazon, oameni care glumesc, intra in jocul clientilor daca isi doresc sa foloseasca limbajul din cartile lui Tolkien. Sau, daca departamentul trebuie sa rezolve in maximum o ora situatia, daca nimeni nu stie aceste lucruri.

3. Dezvolta tipare comportamentale.

Creierul uman vede un tipar sau un model chiar si acolo unde nu este, acesta este modul creierului de a intelege, sorta si organiza lucrurile. Iar acest lucru are un impact imens asupra oamenilor si asupra perceptiei lor pentru o companie sau modul ei de a actiona.

  • Lucrurile trebuie sa fie observabile de catre toata lumea. Asadar, daca fiecare angajat zambeste si saluta cu voce tare oamenii din jurul sau, este un lucru observabil pentru clientii tai.
  • Oameni trebuie sa poata pune in balanta lucrurile si sa le masoare. Fie ca vorbim de rapiditatea cu care serviciul de relatii cu clientii raspunde la telefon, e-mailuri, plangeri sau sugestii, fie ca vorbim despre cat de repede li se livreaza un produs. Oamenii trebuie sa poata masura acest lucru si sa il compare cu restul serviciilor de pe piata.Asadar, poti sa garantezi pentru angajatii tai ca vor raspunde in maximum 2 ore la un e-mail sau vor suna inapoi un client, ori ca fiecare om din call center sa raspunda la telefon dupa al 3 sunet de apel emis de telefon. Indiferent de ce propui, oamenii trebuie sa poata masura acest comportament.
  • Tangentialitatea standardelor si viziunii. Fie ca oferi un produs si spui ca este dupa standardele riguroase ale companiei, fie ca oferi un serviciu setat pe standardele europene sau americane, acestea sunt lucruri tangentiale. Oamenii vad si pot relationa cu tot ceea ce promovezi.

4. Traininguri pentru angajatii noi.

Fiecare geniu Apple sau trainer Google, au un singur lucru in comun. Au inteles si adoptat cultura companiei, s-au aliniat la ea. Toti angajatii tai trebuie sa faca aceste lucruri pentru a promova cultura companiei.

5. Ofera feedback, premiaza si pedepseste.

Angajatii tai trebuie sa stie cum se descurca, la ce exceleaza si ce nu. Trebuie sa poata sa lucreze cu ei insisi pentru a se imbunatatii si acest lucru nu il pot face fara ca managerul lor sa le spuna acest lucru, cel putin nu in cazul unei companii cu o cultura organizationala bine setata. In timp ce le spui observatiile tale in legatura cu performanta lor, incearca sa premiezi comportamentul bun si sa penalizezi abaterile. Desigur, nu exagera cu penalizarile. Cu totii avem zile neplacute si neperformante.