Pitch-urile sunt importante pentru cei care isi doresc sa atraga investitori. Dar cum un pitch nu este mai mult decat prezentarea unui plan de afaceri in mod verbal, este foarte important sa nu sarim peste sectiuni importante din prezentare. Trebuie sa ne cunoastem audienta, sa stim concret cu cine vrem sa lucram si de ce.

Cand vrei sa castigi un pitch, trebuie sa reusesti sa atingi direct omul cu care vrei sa colaborezi pe viitor, indiferent ca iti prezinti modelul de business intr-o camera plina de antreprenori, fie ca te duci direct la omul cu care vrei sa lucrezi.

Insa pitch-ul, desi pare calea mai scurta si usoara pentru prezentare, are un dezavantaj major, te poti pierde in exprimare si idei destul de rapid, iar fara o comunicare eficienta nu prezinti incredere. Neplacuta situatie, avand in vedere ca daca vrei ca un om sa creada in ideea ta, mai intai trebuie sa creada in tine.

 

Asadar, ce trebuie sa faci pentru a castiga atentia si respectul investitorilor in timpul pitch-ului?

 



 

Ce trebuie sa stii inainte de a intra in sala sau inainte de a aborda potentialul tau investitor?

Pentru a rezuma, vorbim doar de 3 lucruri:



  1. Trebuie sa fii credibil, nu cauta sa fii foarte optimist, sa ignori defectele produsului sau modelului tau de afaceri. Oamenii simt falsitatea si nimeni nu are incredere intr-un om fals
  2. Fii tu insati. Nu incerca sa folosesti un limbaj mai pompos decat este necesar si sub nici o forma nu lua o atitudine care nu ti se potriveste.
  3. Nu trebuie sa te bazezi pe investitia care o sa vina.

1. Cunoaste-ti audienta si repeta de un milion de ori prezentarea.

Fa o cercetare serioasa despre omul cu care vei vorbi. Ce il intereseaza? Ce ii atrage atentia? Ce fel de persoana e? Cum comunica in general? Incearca sa afli aceste lucruri inainte de a te pune in postura de a fi in fata lui si a tine un monolog plictisitor pentru cel cu care vei comunica.

Dupa ce ai aflat tot ce era de stiut despre aceasta persoana, creeaza prezentarea in jurul acestor puncte cheie. Insa ai grija sa nu omiti nimic din ceea ce ai pune intr-un plan de afaceri scris. Ideal ar fi, totusi, ca pe langa rezumatul companiei, specificatiile produsului si pietei, sa mentii prezentarea cat mai scurta. Cu ii surade ideea sa asculte o prezentare de dimensiuni dostoievskiene? Tine prezentarea cat mai concisa, activa si interactiva. Prezinta fara sa indulcesti ceea ce ai in momentul actual si spune clar unde speri ca vei ajunge in viitor, fara a fi exagerat de optimist.

Dupa ce ai terminat de scris prezentarea, repeta! In fata oglinzii, cu partenerii cu care vei prezenta, oricand si oriunde. Repeta pana cand  o sa vorbesti autentic si o sa poti vorbi plin de incredere despre ideea ta.

 

2. Prezent si viitor

Nu incerca sa faci produsul sa para mai mult decat este. Oamenilor le place autenticitatea si sinceritatea. E normal ca, in starea de inceput, sa aiba mici defecte sau sa aiba nevoie de mai multa cercetare. Chiar si cele mai cunoscute produse se reinventeaza la un moment dat. Vorbeste despre ce ai acum si unde vrei si crezi ca o sa ajungeti in viitor prin acest proiect.

 

3. Nu te baza 100% pe investitor.

Chiar daca ti s-a spus „da”si s-au hotarat sa colaboreze cu tine, nu te baza pe banii proveniti din acest contract. In definitiv, nimic nu este sigur pana ce actele au fost semnate si banii transferati.