CD Projekt Red (CDPR) este o companie poloneza, axata pe dezvoltarea jocurilor video. Cel mai interesant lucru, cel putin cand vine vorba despre CDPR, este modul in care au reusit, nu doar sa isi faca loc pe piata gaming-ului, dar sa o inoveze si, intr-un an de la lansarea celui mai cunoscut joc al lor, The Witcher: WILD Hunt, au reusit sa intreaca marile corporatii ca EA, Ubisoft si Gameloft.

CDPR sunt cunoscuti datorita seriei The Witcher, 3 jocuri adaptate dupa seria de carti „The Witcher” (Wiedźmin, in original, poloneza sau Vrajitorul in Romanaa lui Andrej Sapkowsky, considerat parintele fanatasy-ului in Polonia.

Citeste mai jos

De fapt, aproape toate jocurile CDPR sunt adaptari dupa serii de carti fantasy, urmatorul joc fiind inspirat dupa seria Metro a autorului rus Dmitry Glukhovsky.

Primul joc The Witcher, a aparut in 2007, un joc placut, insa nu chiar grozav pentru acea vreme – cel putin din punct de vedere al graficilor si al mecanicilor de joc, lucruri esentiale pentru orice iubitor de jocuri video. Insa din 2007 pana in 2015, cand a fost lansat jocul ce avea sa schimbe fata gamingului la nivel mondial, s-au intamplat multe.

In 2009, compania poloneza, o echipa mica de oameni, era sa intre in faliment dupa o incercare nereusita de a adapta primul joc din serie pentru console. Si-a revenit, totusi, cu al doilea joc The Witcher: Assasins of Kings, care a fost un succes si baza pentru The Wild Hunt (si toate expansiunile, hartile noi ale jocului).

Jocul The Witcher: Wild Hunt avea sa castige peste 30 premii intr-un an, fie pentru poveste, inovatie in gaming. Dar si profitul de pe urma jocului a fost imens, numai in 2015 jocul s-a vandut in intreaga lume, iar profitul a fost de 62.5 milioane de dolari, doar in anul in care a fost lansat, din vanzarile online! In joc au fost investiti 73 de milioane de dolari, iar jocul a continuat sa se vanda si se vinde si in prezent foarte bine.  Comparativ cu jocuri lansate de EA precum GTA, in care au fost investiti 265 de milioane de dolari.

Nu e rau, nu? Insa cum a reusit o echipa mica din polonia sa devina lider pe piata gamingului? Cum a reusti CD Projekt Red, o echipa mica sa intreaca Ubisoft si EA ?

Raspunsul este simplu: inovatie! CDPR s-a diferentiat prin multe lucruri de la grafica, la experienta jucatorului, strategie si mod de gandire. Dar sa le luam pe rand.

Din punctul meu de vedere, cel mai distinctiv lucru pe care l-a reusit CDPR, a fost sa creeze un univers hipnotizant, care te absoarbe exact ca o carte buna, pe care nu o mai poti lasa din mana. Fie ca te uiti la sute de peisaje realiste, la nivelul de detalii sau la fluiditatea miscarilor modelelor 3d, totul in sine este inchegat in spiritul medival al povestii.

Chiar si marketing-ul jocului este mai mult un mini film in sine, insa o sa ajungem si acolo.

1. Grafica si mecanica

Jocurile sunt iubite din doua motive, cel putin la nivel superficial: grafica si mecanica jocului ( sutele de combinatii de taste, care te ajuta sa faci o miscare pentru a trece mai departe in joc, animatia din timpul atacurilor, daca este un joc axat pe bataie, cinematicurile: secvente asupra carora nu ai control, dar iti spun povestea jocului, aproape ca un film de un minut-doua si strategia.) In functie de mecanica, fiecare joc te forteaza sa abordezi o strategie. Cand ataci, cand te feresti de atacuri si ce folosesti contra adversarului.

In orice caz, CDPR, la nivelul mecanicilor, nu a fost neaparat inovativ, cat a reusit sa creeze o miscare fluida, aproape umana in modele 3d. Ce au inovat cu adevarat in The Witcher Wild Hunt este nivelul graficilor.

Citeste si:  Istoria Milka

tw3wh020

Un alt lucru interesant, la nivelul graficilor, este ca fiecare actiune din joc are efect vizual asupra caracterului. De la fizic, la  imbracaminte, arme si chiar fizionomia personajelor.

k4gfbnf3ajgezlav6kfi

 

Si, desigur, sa nu uitam de mediul inconjurator si peisaje

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Povesti despre afaceri de succes

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

The-Witcher-3-9

nwvb

 

2. Decizii si finaluri.

Un alt lucru complet iesit din tipare pentru jocuri este modul in care ajungi la finalul jocului. Jocul in sine are 25 de finaluri posibile, totul afectat si schimbat in functie de decizia celui care joaca. Orice decizie in joc afecteaza nu doar personajul principal, ci comunitati intregi de oameni, indivizi si lumea intreaga. O decizie poate duce la un final fericit, un final nici rau nici bun sau la dezastru.

Un lucru interesant in luarea deciziilor, este faptul ca nu exista o decizie buna sau in orice caz, nu exista doar rau si bine. Tot jocul se orienteaza pe „zona gri” a vietii. Mai exact, in orice lucru bun este un rau si un orice rau este un lucru bun.

Insa impactul nu se opreste aici. Daca in mod normal, pana la The Witcher, jocurile fie ele RPG (role playing game) sau MMORPG (massive multyplayer game) aveau doua variante: creai un personaj cu caracteristici fizice personalizate, dar cu moralitate si personalitate stabilita de developerii jocului, ori aveai un personaj prestabilit de la trasaturi fizice, la caracter si trasaturi morale.

Ei bine, CDPR  a dat totul peste cap. Fiecare decizie a ta, ca jucator, afecteaza nu doar lumea inconjuratoare ci si personajul principal, Geralt of Rivia. Il transformi in timp ce joci. Poti fi un om bun, amabil, respectuos si saritor, un om care distruge tot ce ii iese in cale si este nemilos, ori sa fii complet neutru. Totul depinde de decizia jucatorului si dorinta sa de a actiona.

3. Marketing-ul.

Ei bine, si marketing-ul este deosebit si sunt dezbateri lungi pe aceasta tema. Concret, este o batalie de mici proportii (pardon, aproape cataclismica, daca vorbim de comunitatea de fani ai jocului vs autor sau autor vs CDPR ) pentru cine a facut seria cu adevarat de succes. Autorul cartilor: cel care a creat universul The Witcher in 30 de ani sau jocurile. Adevarul este ca fiecare este pe segmentul lui, chiar daca se imbina si nu pot exista una fara alta, insa putem lasa disputa pe seama lor.

CDPR si-a folosit inovatiile chiar si in marketing. Totul a constat in cateva videouri cu cinematicuri. Un exemplu foarte bun este si pentru jocul „Gwent”. Gwent, este un joc de carti desprins din jocul mare The Witcher. Fiecare joc din serie a avut unul sau mai mult mini-jocuri prin care personajul poate castiga bani, in cadrul jocului mare (Gameception?).

Insa cum mini jocul Gwent a castigat multa popularitate, CDPR s-a hotarat sa il faca de sine statator. In marketing au imbinat perfect radacina jocului si lansarea jocului astfel aducand fanii The Witcher in joc, dar adunand si fani noi.

Un lucru tipic lor, avand in vedere ca in cadrul jocului The Witcher Wild Hunt, exista un mic apropo la adresa jocului ce urmeaza sa fie lansat, CyberPunk2077.