In ciuda ideii fixe ca indiferent de intalnire ideea este sa pui un costum pe tine, nu fiecare intalnire de afaceri are acelasi scop, asadar nu fiecare intalnire are acelasi target si aceeasi miza. Ce vestimentatie alegem pentru a ne ajuta sa ne atingem scopul in timpul unei intalniri de afaceri?

Vestimentatia, cel putin in domeniul business, este cel mai eficient mod de a comunica ce ne dorim, inca dinainte de a ne exprima verbal. Exemplul cel mai bun este modul in care ne dam peste cap despre „cum ne imbracam” la interviuri. Insa pe piata muncii nu conteaza doar interviul si primele cateva luni la noul job. Trebuie sa poti exprima ceea ce iti doresti prin simpla ta prezenta.

Vestimentatia trebuie sa te ajute sa te simti puternic si increzator in timpul intalnirilor de afaceri, in timpul negocierilor si trebuie, cu precadere, sa iti exprime clar pozitia. In definitiv, nu poti sa mergi la o intalnire a managerilor sau CEO imbracat in casual-business – chiar daca sacoul este de la Hugo Boss sau croit, la comanda, exact pe masura ta.  Dar nu se pune problema unui costum rigid pentru fiecare tip de intalnire. Ar fi cel putin ciudat sa aparem imbracati intr-un costum negru de lana la o intalnire de afaceri care merge pe ideea casual-business.

Citeste mai jos

Regulile de baza la cunoastem cu totii. Costumul trebuie sa fie pe masura ta:

  • Liniatura umerilor trebuie sa fie patrata,
  • pantalonii trebuie sa se termine fix deasupra linii de inceput a pantofilor,
  • sosetele trebuie sa fie asortate cu pantolonii (si pentru femei si pentru barbati)
  •  accesorile nu trebuie sa fie opulente ca sa nu distraga atentia de la discutie
  • Culorile pentru intalnirile formale: navy, gri, gri inchis, maron, negru
  • Casual business: khaki, alb, maro, navy si gri
  • Alegem materialele si tipul de vestimentatie in functie de: zona geografica, anotimp, imbracamintea si traditile autohtone. Daca esti la un interviu intr-un oras nou sau o tara noua ideal ar fi sa cercetezi putin oamenii. Nu ai vrea sa ii jignesti prin imprudenta, nu-i asa?

Cu toate acestea, fiecare intalnire de afaceri are un scop precis. Nu conteaza doar calitatea hainelor si culorile alese, conteaza sa poti reprezenta pentru ceea ce ai venit.

Cum ne imbracam in functie de de ce dorim sa obtinem in timpul intalnirii pentru a ne atinge scopul in timpul unei intalniri de afaceri?

  1. Intalniri care au ca scop sa  vanzarea de produse sau servicii. Scopul tau, in aceasta intalnire, este sa fii persuasiv si sa iti duci la capat misiunea de a incheia o afacere. Pentru a reusi asta, vestimentatia ta trebuie sa exprime: incredere, sanatate si competenta. Acest lucru il realizezi printr-o vestimentatie eleganta. Cat de eleganta iti permite atat imprejurarea cat si produsul pe care il vinzi – pentru ca da, tu reprezinti produsul.  Daca, spre exemplu, vinzi articole sportive sau motoare poti oricand sa optezi pentru un tricou polo si un sacou elegant. Ideea este sa imbini ideea produsului tau cu eleganta in asa fel incat sa inspiri incredere si profesionalism – si da, trebuie sa te incadrezi si in regulile generale de „cum sa te imbraci in domeniul business”.  Insa daca esti managerul unui departament de costume, cel mai bine ar fi sa cumperi si sa porti cele mai bune costume, retusate special pentru tine, din magazin. Ce reclama este, la urma urmei, mai buna decat mostra?
  2.  Cand negociezi un contrat cumparare-vanzare, scopul tau este sa obti ceva de la cineva prin metode pasnice.  Pentru a determina cu ce tre imbraci si ce vrei sa exprime vestimentatia ta, trebuie mai intai sa te intrebi mai intai ce vrei sa obti: o scadere de pret, o serie de benefici in tranzactie ? Orice ai alege trebuie sa te imbraci in functie de: scopul pe care il urmaresti si strategia pe care doresti sa o abordezi in vederea incheierii contractului.
  • Poti sa optezi intre o aparenta modesta, pentru a nu iti arata din primul moment toate resursele.
  •  O vestimentatie care denota putere si atrage atentia vanzatorului
  • Sa impui, prin aspect, ideea ca afacerea se va incheia de la egal la egal – adica te imbraci asemenator cu cel cu care negociezi.
Citeste si:  Cele mai comune tehnici de PR recomandate de specialisti

In oricare dintre aceste cazuri, trebuie sa cunosti persoana cu care vei face afacerea.

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management PR si Comunicare

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

3. Intalnirile casual! Chiar daca intalnirea nu necesita o vestimentatie pretentioasa,  nu inseamna ca putem adopta un aspect dezordonat. Cei de la masa sunt tot colegii si seful tau. Chiar daca va intalniti pentru un brainstorming in afara biroului incearca sa pastrezi o alura profesionala.

  • Pantalonii tot trebuie sa ajunga pana la linia pantofului. Poti opta pentru o pereche de pantaloni khaki si o camasa cu maneci 3/4 si manecile rulate, pentru vara. Nu e indicat sa porti tricouri sau pantaloni scurti ori 3/4.
  • Pentru iarna poti purta o pereche de pantaloni khaki, din tweed si un un pulover pe gat sau flanel. Incearca, pe cat posibil, sa pastrezi o aparenta profesionista pe care sa o imbini cu ambientul de relaxat.

Regulile se aplica atat pentru doamne cat si pentru domni.