Este incantator sa vedem oameni fideli unor produse sau branduri. De cate ori nu am auzit despre oameni care beau un singur tip de Whisky, prefera pantofii Prada sau doar branduri specifice? Partea buna cu acesti oameni este ca tind sa recomande produsele tuturor prieteniilor, cunostintelor si aproape tuturor cu care intra in contact. Practic acesti oameni nu sunt doar clienti fideli, sunt fani in adevaratul sens al cuvantului. Si de ce nu daca in definitiv produsele satisfac preferintele personale din orice punct de vedere?

Acesti oameni sunt poate cea mai buna reclama. Sigur campaniile originale cu impact au scopul lor, insa un produs bun se promoveaza aproape singur, iar reclama lui devine recomandarea. Oamenii tind sa relationeze mai usor cu oameni. Astfel este mai simplu sa creada pe cuvant un apropiat, cunostinta sau un om pe care il respecta. Practic cea mai buna reclama este un client satisfacut pe deplin de produs.

Citeste mai jos

Cum abordezi situatia pentru a crea o comunitate de fani pentru afacere ta? Aici sunt cateva recomandari:

Sunt multe strategii si optiuni, dar cele mai bune incep de la nivel micro – din interiorul firmei. Este esential modul in care angajatii tai relationeaza cu afacerea, ideologia ei si produsele. Putem lua spre exemplu angajatii Apple, nu stiu daca exista vreun „geniu” care sa nu se ridice la asteptarilor clientiilor. O parte, semnificativa am putea spune, din marketingul Apple este strans legata de relatia cu  comunitatea de fani. Fie ca vorbim de barul geniilor din sedii, de modul cum trateaza angajatii consumatorii sau de produsul creat special pentru un segment anume de oameni.

1. Entuziasmul, toleranta si antrenamentul angajatiilor sunt primul pas catre a crea o comunitate de fani pentru afacerea ta.

Putem face o comparatie intr-un manager care se simte bine relationand cu clientii si unul care abia ii tolereaza.  Cand te gandesti ca pentru a obisnui un om cu brand-ul tau trebuie  sa il faci sa se simta bine in magazinul sau firma ta, stii ce fel de manager ti-ai dori. De cate ori nu am auzit de la diferiti oameni ca au cumparat un lucru pentru ca s-au simtit intimidati de un angajat? Sigur ca angajatul nu si-a dorit  sa incomodeze clientul, dar astfel de lucruri se intampla daca nu exista un antrenament care sa educe angajatii in „spiritul companiei”.

Unde este problema cu un client intimidat?

Nimanui nu ii face placere sa mearga la cumparaturi si sa plece dintr-un magazin simtindu-se stingherit sau fortat sa cumpere.  Tocmai de aceea, acesti clienti, daca produsul nu este vital pentru ei si nici unic, nu se mai intorc a doua oara.

Cel mai simplu este sa creezi un „concept al companiei”. Trebuie sa te intrebi cum vrei sa faci clientul sa se simta. Ce senzatie vrei sa aiba acesta cand intra pe poarta afacerii tale? Si mai important cu ce impresie vrei sa plece? Experienta cu care ramane clientul la final este ceea ce iti aduce o comunitate de fani pentru afacerea ta.

Dupa ce ai setat conceptul, incepe sa antrenezi angajatii in „spiritul” lui. Dar pentru a asigura o maxima eficienta incearca sa te implici cat mai mult si sa dai exemplu lucrand cot la cot cu angajatii tai. Cel mai bun mod de a ii invata pe altii este puterea exemplului.

Citeste si:  5 moduri ieftine de a face PR pentru compania ta

Un client care pleaca zambind, simtind ca a cumparat pentru ca a vrut el fara a se simtii stingherit sau intimidat o sa plece cu o experienta placuta si daca produsul este bun o sa fie unul dintre oamenii fidelizati care o sa alcatuiasca o comunitate de fani pentru afacerea ta.

2. Clientii sunt partenerii tai sau cel putin vor sa simta asta

Una dintre cele mai placute experiente pentru un client este sa simta ca este ascultat. Sa luam exemplu unui IT-ist care foloseste un serviciu online, gaseste un bug si rapoteaza acest lucru. Daca bug-ul sau neregula este rezolvata omul respectiv se simte apreciat. Chiar isi face o parere buna despre serviciul de relatii cu clientii. Cu cat clientii se simt mai implicati in produsele si serviciile tale, cu atat acestia vor simtii ca produsele sunt facute pentru ei.

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management PR si Comunicare

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Ori pentru a avea o comunitate de fani solida pentru afacerea ta fix acest lucru iti trebuie. Oameni care se simt puternic implicati in procesul de creare a produselor. Pana la urma urmei cui nu ii palce senzatia ca ceva parca a fost facut special pentru el?

Incearca pe cat posibil sa creezi un schimb permanent de feedback cu clientii tai. Spre exemplu, daca ai un restaurant si te pregatesti sa introduci un meniu nou cere opinia clientiilor tai. Fa un worksop si in schimbul opiniilor ofera clientiilor: reduceri, carduri de fidelitate si asa mai departe.  Nimeni nu refuza o masa buna sau un avantaj, asa-i?

In plus implicand clientii in procesul de dezvoltare a gamei sau a produsului este mult mai sigur ca vei crea un produs care sa le intruneasca toate asteptarile.

3. Serviciul de relatii cu clientii face minuni in procesul de a crea o comunitate de fani pentru afacerea ta – mai ales una stabila.

Una dintre cele mai mari certitudini in domeniul business este dificultatea in relationarea cu clientii. Cu siguranta natura vicioasa umana are o legatura cu acest lucru. Dar un lucru e sigur cand un client isi rezolva problema, intr-un mod placut si satisfacator acesta este un client care se va intoarce. Incearca sa angajezi oameni care sa faca din departamentul de relatii cu clientii o punte reala intre clienti si afacere.

Pentru acest lucru ai nevoie sa creezi un profil „perfect” al angajatiilor din acest departament. Pentru a il crea ai nevoie sa stii ce inseamna, pentru tine si afacerea ta, un client satisfacut si ce probleme pot aparea in relatiile cu clientii. Dar mai important este sa te intrebi ce poate insemna complet satisfacator (in atitudine si rapidiatea cu care se rezolva o problema) pentru clientii tai.

Experienta pozitiva a clientiilor noi sau care deja iti cunosc produsele sunt baza pentru a crea o  comunitate de fani pentru afacerea ta