O prezentare de vanzari este o sansa enorma de a progresa sau chiar de a finaliza o vanzare. Publicul a aratat deja un oarecare interes din moment ce a acceptat sa le vorbesti mai multe in cadrul unei prezentari. Depinde doar de tine sa profiti la maximum de posibilitatea de a face aceasta prezentare cu adevarat eficienta.

Planificarea unei prezentari de vanzari

Planificarea in avans poate face diferenta pentru o prezentare de afaceri. Pentru inceput, trebuie sa-ti cunosti publicul tinta astfel incat sa poti adapta prezentarea la dorintele si interesele lor. Un briefing tehnic pentru experti va fi destul de diferit fata de o prezentare pe care o ai la nivel inalt pentru directorul general.

Imediat ce-ti cunosti publicul tinta poti sa decizi ce e important de urmarit si ce nu. Nu toate prezentarile de vanzari au ca finalitate o vanzare imediata: obiectivul tau poate fi si acela de a crea interes pentru un produs sau serviciu anume. Stabileste mesajul general pe care vrei sa-l transmiti in cadrul prezentarii tale: de exemplu, ca oferi ceva ce competitorii tai nu au.

Inainte sa incepi sa planifici prezentarea in detaliu, incearca sa-ti faci o idee cu privire la asteptarile clientului. Ai de gand sa faci o prezentare care sa urmareasca un anumit sablon sau vrei sa ai o prezentare in care sa se poata discuta mai liber si care sa nu urmareasca neaparat un tipar? Cat de lunga va fi aceasta?



 

Structurarea prezentarii de vanzari

O prezentare de vanzari buna se concentreaza pe punctele cheie pe care trebuie sa le urmezi pentru a sustine mesajul general al acesteia. Pune punctele cheie intr-un argument logic impreuna cu orice dovezi suplimentare sau elemente vizuale care iti vor face prezentarea si mai convngatoare.



Unul dintre cele mai cunoscute sfaturi pentru o prezentare este de a spune orice de trei ori. Prin urmare, punctele cheie ale prezentarii le vei introduce in trei locuri: la inceput, in mijlocul si la sfarsitul prezentarii.

Imediat ce ai pus la punct structura prezentarii, de preferat e sa-ti pregatesti cateva notite pe baza carora vei vorbi, ocazie cu care vei putea face si putina practica. Incearca sa ai ceva flexibilitate in cadrul prezentarii tale, asta pentru situatiile in care un punct anume nu evolueaaza cum trebuie, ramai fara timp sau sistemul pe care ai planificat sa arati materialele vizuale nu functioneaza.

 

Livrarea unei prezentari de vanzari eficiente

Este normal sa fii nervos si emotionat atunci cand urmeaza sa faci o prezentare. Incearca sa folosesti aceasta energie pentru a insufleti si a face prezentarea ta plina de entuziasm. A respira adanc inainte de a incepe si a face un efort constient de a vorbi rar, sunt doua elemente care te pot ajuta sa depasesti starea de nervozitate sau emotie.

Chiar si in cazul unei prezentari de vanzari formale ar trebui sa tintesti catre implicarea publicului, nu doar sa le vorbesti. Incearca sa privesti membrii publicului in ochi de cate ori ai ocazia. Daca este cazul, pune-le intrebari si spune-le pe nume pentru a-i implica. Incearca sa eviti sa le dai motive de a nu fi atenti (sa le dai pliante in timpul prezentarii sau sa fii intrerupt de soneriile telefoanelor).

Daca ti se pun intrebari, decide care ar fi cea mai buna abordare de a oferi raspunsurile. Poate fi necesar sa raspunzi la o intrebare imediat pentru a clarifica o nelamurire, dar exista posibilitatea sa nu o poti face cu lux de amanunte. Incerca sa mentii controlul discutiei. Dupa ce ai terminat cu prezentarea ar trebui sa incurajezi publicul sa-ti lase feedback in scris, dar si orice alte intrebari si nelamuriri. Si nu in ultimul rand, asigura-te ca ai stabilit de comun acord care ar fi urmatorul pas.