Alin Vlad este un antreprenor cu experienta vasta in afaceri. Una din afacerile de succes cu care se poate mandri este Firma de Conta, o companie ce ofera servicii de contabilitate de mai bine de 22 ani.  Firma de Conta ofera servicii complete financiar-contabile, optimizare fiscala, audit intern si audit financiar, organizarea si conducerea evidentei contabile, servicii de resurse umane si de salarizare. In acest interviu vom afla cateva din lucrurile care l-au ajutat si il ajuta in continuare pe Alin pe drumul spre succes, dar si o serie de sfaturi privind comportamentul financiar al antreprenorilor; sfaturi pe care orice proprietar de afacere din Romania ar fi bine sa le cunoasca.

 

  • Alin, in primul rand, trebuie sa stii ca Portal Management se pozitioneaza ca o sursa de inspiratie pentru performanta in afaceri. Asadar, te rugam sa ne spui ce anume te motiveaza pe tine. Ce te determina sa continui sa te dezvolti si sa iti conduci afacerea pe drumul catre succes?

 

In primul rand vreau sa va multumesc pentru acesta invitatie si sa va spun ca faceti lucruri foarte bune, atat cu Portal Management, cat si cu firma de traininguri si consultanta in marketing si vanzari.



M-am intrebat de multe ori acest lucru si raspunsul a fost acelasi  “De dragul jocului!”… Si mai stiu ca la un moment dat jocul devine foarte usor de jucat, indiferent de domeniu, asa cum tinde sa devina acum FirmaDeConta.

 

  • Cum arata inceputul carierei tale? Ce anume te-a facut sa intri in zona antreprenoriatului?

Adolescent fiind, aveam de ales intre o cariera militara (care in afara de camarazi pe viata nu imi oferea mari satisfactii) sau sa ma alatur demersurilor curajoase de antreprenoriat (mai apoi aveam sa aflu ca de fapt erau activitati de liber profesionist) incepute de mama mea imediat dupa ’89.



Asa ca am inceput cu activitatea de contabilitate in paralel cu Facultatea de Relatii Internationale, iar partea care m-a atras a fost aceea de a reprezenta situatiile financiare, de analiza economica si previziune. Practic am invatat contabilitatea de sus in jos pentru ca aveam drept principal rol in firma sa obtin finantari pentru clientii din portofoliu.

Aceasta provocare m-am determinat sa aprofundez zona antreprenoriatului din toate perspectivele unui bancher pe care trebuia sa il conving sa dea banii clientului meu de la contabilitate.

 

  • Ce iti place cel mai mult la a fi antreprenor?

Sunt multe lucruri care imi plac: de la emotia inceputului de afacere, la satsfactia pe care o ai atunci cand esti apreciat de clientii tai si pana la libertatea sa pe care o ai sa decizi si sa implementezi o strategie de marketing, de vanzari, de suport sau operationala.

Cel mai mult imi place insa sa simt viteza pe care o ia afacerea atunci cand ai reusit sa mixezi corect elementele de leadership cu cele de manager si reusesti sa obtii rezultate foarte bune in mod constant.

 

  • Dar ce te face sa te implici in multe alte afaceri diferite de firma de contabilitate? Ce te motiveaza?

Cred ca am raspuns la acesta intrebare. Sa joc jocul este o placere pura… si daca tot il joc, fac tot ce pot sa il castig.

  • Din punctul tau de vedere care este cel mai greu lucru la a fi antreprenor in Romania?

Sunt multe lucruri “grele” in antreprenoriat. Unul din cele mai grele lucruri pe care le observ este acela ca este dificil de inteles ca fiecare start-up are perioada lui de inflorire.

 

Fiecare afacere are nevoie de un anume timp in care sa dai la pompa si sa tot dai si ghici ce… iese doar putina apa. Secretul in acel moment este sa dai mai departe la pompa, iar apa va incepe sa curga din ce in ce mai mult. Si atunci ai un alt secret: nu mai dai la pompa atat de des, insa trebuie sa te asiguri ca pompa este actionata in mod constant.

In functie de industria in care se activeaza si pozitionarea B2B sau B2C, ai instrumente de marketing si de vanzari diferite pe care le poti utiliza. Utilizare lor da randament dupa o perioada de testare si ajustare fina, bazata pe masurarea permanenta a rezultatelor.

Asadar, daca vorbim de afacerile care sunt la inceput de drum sau chiar si de cele care nu si-au atins maturitatea inca, “sa fi consecvent” este unul din cele mai grele lucruri in antreprenoriat.

 

  • Conduci o echipa destul de numeroasa in acest moment. Ce anume trebuie sa faca un manager pentru ca echipa lui sa fie eficienta si sa aduca rezultatele asteptate? Ce face Alin Vlad in acest sens?

                Am invatat in timp sa ma transform dintr-un liber profesionist intr-un manager (antreprenor sau intraprenor) si diferenta majora consta in fapul ca poti avea un stil de management (de liber profesionist) prin abdicare: “Ia tu dosarele astea sa ma ocup eu de restul dosarelor mele si ne mai vedem vineri cand sunt gata!!!”.

Sau mai poti aborda un management prin delegare, in care sa spui ceva de genul “Uite aceste dosare. Azi este Luni si trebuie sa le terminam pana vineri. Ai asta si asta si asta de facut. Marti faci o vizita si vezi care este stadiul ai inceput, ai nelamuri, probleme etc… in fapt esti disponibil. Miercuri discuti din nou cu colega, observi progresul si gasesti imreuna cu ea solutii la probleme iar joi deja lucrarea este gata!”   

                In echipa noastra acum fiecare contabil senior invata sa faca acest lucru, iar rezultatele sunt evidente.

 

  • Care este in viziunea ta diferenta dintre un manager si un lider?

                Sunt multe maxime in literatura de specialitate. Cel mai aproape sunt de cea a lui Stephan Covey insa si parafrazand ea spune cam asa:

Managerul este acea persoana care sta in spatele oamenilor cu machete si ii sfatuieste sa le ascuta, sa schimbe lama sau sa le inlocuiasca cu un topor pentru a-si face drum prin jungla si a ajunge in oaza plina de lapte si miere.

Liderul este persoana care alege cel mai inalt copac, se urca pana in varf, verifica daca este in jungla potrivita si arata directia.

 

  • Care este lucrul cel dificil cand ai in subordine oameni si trebuie sa ii conduci, sa ii motivezi, astfel incat sa atingi obiectivele de business?

                Exista doua lucruri “dificile”:

O parte “primara” prin care tu ca si entitate poti sa constientizezi faptul ca “persoana cea mai flexibila in gandire dintr-o incapere controleaza incaperea.” De aici in colo devine o lupta cu tine pentru schimbare si aprofundare, o intelegere ca “oamenii nu se schimba niciodata… decat daca vor ei” si ca fiecare om are un comportament predilect si un limbaj preferat asa cum fiecare in mod individual se  motiveaza mai aproape de “morcov” sau mai aproape de “bat”.  Odata descrifate aceste lucruri reusesti sa comunici cu colegii tai eficient si productiv.

Apoi vine o parte “secundara” de intelegere ca orice firma este un sistem bazat pe roluri si ca oamenii care joaca aceste roluri pot face 80% din rol in mod automat procedurat si ca 20% reprezinta atingerea personala a fiecaruia care potenteaza afacerea sau o trage in jos in functie de aderenta fiecarei persoane la valorile pe care le transmiti si la viziunea pe o are liderul afacerii.

O data de ai reusit sa internalizezi aceste aspecte totul tine de modul cum supraveghezi implementarea

          

  • Ce ai face acum diferit daca ai avea ocazia sa incepi din nou business-ul Firma de Conta? Ai schimba ceva?

                Asta este o intrebare cu raspuns unic pentru mine: ”Evident ca DA!”. Este ca si cum ti-ai imagina alt traseu in viata de la 20 de ani cu mintea de la 40 sau 60.

Daca vorbim strict despre FirmaDeConta, atunci schimbarea majora pe as face-o ar fi ca as schimba papucii din care o privesc cu aceia de antreprenor si nu de expert (liber profesionist)

Totul tine de un setting mental.

In constructia unei afaceri am invatat ca trebuie sa fi ca si un obiectiv foto performant al unei camere DSLR. Sa faci in permanenta si cu mare usurinta “Zoom In” pentru ajustari brute sau fine iar apoi sa nu te uite Dumnezeu acolo si sa treci inapoi pe “Zoom out” pentru a vedea daca ansamblul nou creat este aproape de viziunea pe care ai avut-o.

Apoi, vorba noului presedinte ales al SUA: ”Think BIG”. Timpul tau se scurge la fel daca gandesti la o afacere de 100.000 sau de 10.000.000. Difera doar zerourile din coada. 

              

  • Care sunt recomandarile tale cu privire la ce anume ar trebui sa evite alti antreprenori din punct de vedere economic (financiar)? Mai exact, daca eu as fi astazi proprietar de afacere, la ce ar trebui sa am grija cand vine vorba de finante?

Am doua elemente cheie, unul prezent in permanenta, altul folosit ca si acceleratia la masina – mai de finete.

Elementul permanent de care se tine cont intr-o afacere este monitorizareaa punctului de echilibru. Sa stii sa raspunzi la orice ora cat trebuie sa vinzi pentru a fi pe zero profit (pentru a acoperi cheltuielile).

Orice afacere are cheltuieli pe care le face indiferent daca vinde ceva sau daca sta, la fel cum are cheltuieli care cresc o data cu vanzarea.

Cunoasterea acestui “Punct mort”, “Grand Zero”, “Prag de rentabilitate”  sau oricum se mai regaseste el in literatura de specialitate iti da posibilitatea sa te pozitionezi cu produsul tau in piata.

Vei vrea sa ai un produs/serviciu peste medie sau chiar premium care sa iti confere suficienta marja pentru a depasi cheltuielile fixe pe care le faci, iar cu restul banilor sa iti construiesti visul.

                Elementul de finete este dat de utilizarea de parghii si acceleratori de sporire a vitezei de rotatie a banilor din afacere. Aici vorbim despre urmarirea unui asa-zis efect de levier si de a respecta o proportie de siguranta a capitalului propriu fata de cel imprumutat precum si de a imparti suma celor doua capitaluri in mod echilibrat intre capitalul circulant adecvat afacerii si factorii de porductie (activele fixe necesare).

 

                In esenta un business bun este acela care are un minim de factori de productie (masini, utilaje, sedii etc) cu ajutorul carora reuseste sa creeze un numar din ce in ce mai mare de rotatii a capitalului circulant.

                Profitul rezulta mai degraba dintr-o rotatie mai rapida a banilor decat dintr-o crestere de active.

 

  • Cum ar trebui sa isi aleaga un antreprenor contabilul? Pe ce criterii ar trebui sa se bazeze?

Totul tine de ceea viziunea pe care o are antreprenorul.

Sunt antreprenori care au un business mic sau simplu care nu au nevoie de un contabil cu o experienta ridicata. Conteaza mai putin pentru ei daca apar greseli mai mici sau mai mari in contabilitate care duc la amenzi si penalitati sau alte reprercusiuni cu mar fi ridicarea codului de TVA sau inactivarea companiei in final.

Sunt antreprenori care vor sa stie ca totul este ok in contabilitatea lor si ca pot sa isi vada linistiti de treaba. Pentru ei conteaza sa stie ca lucrurile sunt in ordine, insa nu au nevoie de suportul permanent al unui contabil. Prefera acel contabil pasiv care isi face toata treaba foarte bine insa.

Si mai sunt antreprenori care inteleg ca lucrurile se misca daca au o echipa buna in jurul lor si ABC-ul acestor antreprenori este format din Avocat, Businss coach si Contabil. Acestia au nevoie de acei contabili proactivi care sa se implice in analiza starii de fapt si a proiectelor de viitor, confirmand o cale buna de urmat sau atragand atentia asupra riscurilor observate.

Indiferent de tipul de antreprenor in care te incadrezi, este bine sa te asiguri ca:

  • ai un contabil disponibil. Contabilii sunt persoane reactive si de aceea ei tind sa isi ocupe timpul cu operarea actelor, declaratii, expertize judiciare, diverse proceduri pe la ANAF etc.
  • ai un contabil conectat la legislatia in continua schimbare si te anunta de modificarile legislative la timp si de modul cu se reflecta in afacerea ta
  • nu lucreaza pentru stat, desi este platit de tine 🙂 si in acelasi timp respecta prevederile legale
  • vine la tine cu solutii concrete de protejare a patrimoniului afacerii de optimizare a cheltuielilor si de maximizare a profitului in unele cazuri.

 

  • Cum ar trebui sa lucreze antreprenorii cu contabilii lor? Cum ar trebui sa fie luate deciziile financiare?

Din punctul meu de vedere, rolul contabilului este in continua schimbare. Asistam in ultimii ani la o tranzitie de la contabilul robot care opereaza date si este multumit ca s-a incadrat in termenele legale la contabilul consultant care interpreteaza situatii si vine cu solutii avand la baza cunostinte din domenii conexe contabilitatii cum ar fi marketing, vanzari, logistica, suport tehnic etc.

In acest context, atat antreprenorii cat si contabilii pot crea acel canal de comunicare prin care sa stea conectati mai degraba din perspectiva implicarii si consultantei acordate decat din perspectiva taskurilor primare de operare bifate ca finalizate.

Acest fapt conduce in mod clar la decizii mult mai bune, mai prompte si care sa conduca la dezvoltarea cilentilor serviciilor de contabilitate.

 

  • In Romania, care crezi ca sunt cele mai mari piedici pe care le intampina antreprenorii?

Sunt piedici si piedici pe care le intampinam.

In opinia mea, cea mai mare piedica in calea unui antreprenor este propria persoana. Este acea idee de a te da la o parte din fata pentru a vedea ce esti in stare sa faci. Aceasta piedica este controlabila doar de catre tine si nu tine de criza, de legislatie, de ce ti-au lasat parintii, de Basescu, de Ponta, de Trump sau mai stiu eu de cine.

Apoi avem nevoie de predicitibilitate legislativa aplicabila uniform si nediscretionar, de reguli clare de joc valabile pentru toata lumea care sa nu se schimbe in mers si care sa ne poata da confortul de a sta in arena.

 

  • Ce crezi ca ar putea sa faca statul in aceasta privinta? Daca acest interviu ar fi citit de guvernanti ce le-ai recomanda acestora?

Statul ar trebui sa devina din ce in ce mai mult un partener al oamenilor de afaceri si ai cetatenilor tuturor cetatenilor in general. In afara politicilor sociale ar trebui sa urmeze regulile din antreprenoriat de urmarire “pragului de rentabilitate” specific activitatilor, de promovare a performantei si de asigurare a unui climat care sa stimuleze increderea.

 

  • Cum vezi Firma de Conta in urmatorii 10 ani? Care sunt previziunile tale? Vezi ceva schimbat?

                In zece ani FirmaDeConta este acea firma mica de cartier/oras cu maxim 10 contabili, aproape de antreprenorul roman de rand, care arata fiecarui client cat de mult conteaza pentru ea succesul acestuia in afaceri, implicata in mod proactiv in punerea la dispozitie de informatii relevante in luarea deciziilor de business.

Diferenta fata de astazi este in numarul sediilor, astazi doua – peste 10 ani minimum 25.

 

  • In final, lasa-ne cateva cuvinte care vor servi drept motivatie si inspiratie, demne de a deveni “citatul Alin Vlad”.

Mai mult decat tipurile de afaceri pe care le faci, conteaza echipa pe care te bazezi atunci cand faci afaceri.

 

Alin Vlad le ofera tuturor antreprenorilor posibilitatea de a beneficia de o evaluare gratuita a situatiei financiare a companiei lor. Cei interesati il pot contacta pentru o programare la alin.vlad@firmadeconta.ro .