Emotiile sunt o parte vitala a vietii noastre de zi cu zi. Fie ca te amuza un mesaj primit intr-un moment nu tocmai potrivit sau te simti frustrat in trafic, stii ca suisurile si coborasurile pe care le experimentezi iti pot afecta semnificativ starea.

Abilitatea ta de a-ti stapani emotiile devine perceptia si imaginea pe care oamenii o au despre tine. Daca razi la un mesaj pe care l-ai primit intr-o sedinta serioasa, esti predispus ca toata lumea sa se uite urat la tine. Pe de alta parte, daca reactionezi in aceeasi masuna precum soferul care iti taie calea in trafic, s-ar putea sa atragi atentia sau sa iti risti viata.

Citeste mai jos

Studiul emotiilor nu este o stiinta exacta. Psihologii inca incearca sa dezbata conexiunea dintre minte si corp prin reactiile ce tin de emotii.

Stanford University psychologist James Gross (2001) a desoperit  4 pasi model pentru a evita eventualele evenimente neplacute.

 

Alege situatia

Evita situatiile care starnesc sentimente cumplite si reactii neasteptate. Daca stii ca te enervezi repede sau gresesti cand te grabesti (sau cand altii te forteaza sa astepti), atunci nu lasa lucrurile pe ultima suta de metri. Leaca de acasa sau de la birou cu 10 minute mai devreme si nu vei intampina aglomeratie, cozi sau lifturi incete. Daca exista o situatie care te enerveaza, incearca sa nu te enervezi pe persoana de langa tine.

 

Schimba situatia

De altminteri, emotia pe care vrei sa o stapanesti este dezamagirea. Mereu speri, de exemplu, sa servesti familiei si prietenilor ,,pranzul perfect”, dar involuntar ceva merge gresit, pentru ca ai asteptari prea mari. Schimba acest sentiment prin gasirea retetei care nu scoate din tine cel mai slab bucatar. Poate nu esti cel care face souffle-ul ideal, dar poti face, cu siguranta, ceva bun pentru cei dragi.

 

Focuseaza-te pe altceva

Sa spunem ca se simti mereu inferior persoanelor din preajma ta care mereu arata bine. Esti la sala si observi ca un coleg ridica un aparat, desi este ma greu de trei ori fata de ceea ce lucrezi tu. Te uiti la ei ca un magnet si te intrebi cum pot ei sa faca asemenea exercitii. Mutand atentia catre tine, te va ajuta sa fii mai confident in ceea ce priveste propriile abilitati. Mai mult de cat atat, focuseaza-te pe ceea ce faci tu si, la un moment dat, vei ajunge sa realizezi ce ti-ai promis.

Citeste si:  HR Summit, mix de expertize si perspective strategice

 

Schimba ceea ce crezi

La coada acestor emotii puternice se gasesc crezurile care le conduc. Te simti trist cand crezi ca ai pierdut ceva, furios cand decizi ca obiectivul important este pierdut si fericit cand simti ca ceva bun asteapta sa se intample. Schimbandu-ti impresiile, nu poti schimba situatiile, dar macar schimbi modul in care crezi ca o anumita situatie te poate afecta. Inverseaza starile: cand esti trist sau nervos, gaseste ceva care te face fericit sau calm.

 

Reactioneaza diferit

Cand toti ceilalti esueaza, iar tu nu poti evita, modifica-ti starea sau schimba ceea ce gandesti, iar acea senzatie sau emotie va disparea. Pasul final este de a-ti controla reactia. Inima ta poate vrea sa iasa din piept din cauta atator batai, din cauza senzatiei neplacute care te face anxios si furios. Respira adanc si inchide ochii pentru a te calma. De altfel, daca nu te poti opri din ras cand ceilalti par seriosi sau suparati, aduna-ti resursele si forteaza-te intr-un final sa iti schimbi expresia faciala.

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Resurse Umane

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Acesti pasi sunt cei care pot remedia cele mai comune situatii in familie, la serviciu, in sedinte, la intalniri importante cu clientii. Cunoscandu-ti emotiile, poti evita problemele si doar exersand poti transforma negativitatile in stari pozitive. Astfel, vei deveni si mai increzator.