Adrian Cadar este fondatorul obio.ro, un jucator important pentru piata produselor bio din Romania, magazinul avand in stoc constant cateva mii de produse. In timpul liber ii place sa iasa cat mai mult in natura, la pescuit, sau cu motocicleta. Pasiunea pentru un stil de viata curat si pentru alimentatia sanatoasa l-a determinat sa isi inveasteasca toata energia dezvoltarii unui business pe aceasta nisa.

1. Portal Management se pozitioneaza ca o sursa de inspiratie pentru performanta in afaceri. Asadar, te rugam sa ne spui ce anume te motiveaza pe tine. Ce te determina sa continui sa te dezvolti si sa iti conduci afacerea pe drumul catre succes?

Cu siguranta ma motiveaza foarte mult faptul ca business-ul pe care il conduc e despre alimentatia sanatoasa si despre un stil de viata curat, cat mai ecologic. Imi place sa cred ca aducem un dram de valoare in vietile clientilor nostri, prin produsele bio pe care ei le folosesc. Sigur ca si banii sunt o motivatie, dar nu sunt motivatia principala. Motivatia principala vine in primul rand din pasiunea pentru ceea ce faci, din faptul ca devii sau esti deja un expert in domeniul in care activezi. Si da, independenta pentru mine a contat mult cand am decis sa fac pasul in antreprenoriat, am fost extrem de motivat de gandul de a avea un business propriu. Desi antreprenorii nu sunt chiar atat de independenti pe cat se crede, mai ales la inceput.

Citeste mai jos

2. Sa privim in trecut si sa ne amintim care au fost primii pasi in cariera ta.

Am avut un singur job inainte sa intru in antreprenoriat (daca nu punem la socoteala cele 2-3 joburi de cateva luni din studentie sau post-studentie). Am lucrat 5 ani intr-o multinationala, dupa care in 2008 am facut trecerea la antreprenoriat, infiintand compania Bio Holistic. Evident, cateva luni, poate chiar un an am pregatit terenul pentru aceasta schimbare.

3. Care au fost factorii ce te-au determinat sa-ti cladesti propria afacere?

In primul rand dorinta enorma, la limita obsesiei, de a reusi, de a avea propriul business. Aveam dorinta asta inca din ultimul an de liceu. Sunt o fire foarte independenta, si nu ma vedeam nicicum in postura de a primi ordine de la cineva toata viata. La momentul respectiv nu stiam exact ce business voi face, dar stiam ca e doar o chestiune de timp pana se va intampla. Eram genul mai rebel, un fel de oaie neagra pentru ca desi eram bunicel la invatatura, nu ma incadram in sablonul „asa se face”, „asa face toata lumea”, sablon care domina in majoritatea familiilor din generatia mea si mai domina si azi. Si faptul ca eram privit asa, ma ambitiona si mai tare sa reusesc. Libertatea pe care ti-o ofera la un moment dat un business, da, cred ca despre asta a fost vorba.

4. Cum a luat fiinta business-ul? Cum ti-a venit ideea, care au fost primele linii conturate?

Se intampla prin 2007. Si eu si sotia eram pasionati de alimentatia sanatoasa si de un stil de viata sanatos, si mergand pe principiul hai sa incerc intr-un domeniu in care cat de cat ma pricep, am deschis un magazin online de produse naturiste. In primul an m-a ajutat sotia cu livrarile, pentru ca eu inca lucram in multinationala, nu voiam sa-mi dau demisia pana nu generam niste venituri care sa-mi permita sa-mi dau demisia, avand ca orice corporatist rate de platit la apartamentul in care stateam. In 2009 magazinul mergea binisor, parasisem si multinationala, si am deschis in Oradea si un mic magazin naturist fizic, de vreo 25m². In 2011-2012 am inceput sa punem accentul tot mai mult pe produsele bio in detrimentul arhi-cunoscutelor suplimente alimentare, ceaiuri si remedii naturiste. Tot in 2012 am lansat propriul brand de produse ecologice sub marca Obio, si demarand practic si distributia de produse bio, lucru pe care il facem si astazi.

5. In ce punct se situeaza firma acum?

Astazi suntem o echipa de 18 persoane, avem un depozit de 600m2, si activam pe doua directii: retail online, vanzarea catre clientul final, si distributia de produse bio catre magazine bio si naturiste, farmacii, drogherii, etc. Avem in portofoliu peste 1500 de produse bio pentru distributie si lucram cu peste 25 de producatori din 15 tari. Anul trecut am incheiat cu o cifra de afaceri de aproape 1.300.000 EUR, iar pentru 2018 estimam o crestere de 30%. Brandul propriu Obio este la ora aceasta cel mai cunoscut brand de superalimente bio din piata locala.

6. Cum reusiti sa incheiati noi parteneriate/sa obtineti noi clienti? Care sunt metodele prin care va promovati?

Faptul ca in 2012 am lansat propriul brand de produse, a contat mult. Am crescut acest brand prin parteneriate cu persoane care activeaza in domeniul raw vegan bio, participarea la targuri de profil, si evident prin marketingul online. Investim in campanii PPC si in SEO cateva mii de euro lunar. Diversitatea portofoliului nostru este de asemenea importanta pentru a atrage noi clienti. Dorim ca un client care intra la noi in magazin sau doreste sa cumpere marfa pentru magazinul lui, sa gaseasca tot ce are nevoie in materie de produse bio. Atat pe retail online cat si pe distributie, ne ajustam si ne marim permanent oferta de produse. Sigur, pe partea de distributie avem si oameni de vanzari care prospecteaza piata si mentin legatura cu clientii nostri persoane juridice. Mai conteaza cred si faptul ca avem in portofoliu marci consacrate, de renume la nivel european, reusind de cele mai multe ori sa obtinem distributia la ce branduri ne-am dorit, desi uneori concuram cu jucatori grei care doresc sa intre pe piata aceasta, gen mari distribuitori din pharma sau de produse alimentare. Cred ca si partenerii nostri ne percep oarecum mai umani, stiu si simt ca am pornit din pasiune la drum, si asta poate face uneori diferenta. Credem ca putem avea etica in business, ne tratam partenerii cu respect, cu suflet, si ne bucuram si noi cand suntem tratati la fel. Incercam pe cat posibil sa ducem business-to-business la nivelul de human-to-human, pentru ca pana la urma, in spatele oricarei afaceri, sunt oameni.

7. Lumea in care traim se transforma rapid. Piata se schimba, la fel si cerintele. Cum faceti sa fiti mereu la zi cu toate tendintele? 

Unul dintre joburile unui antreprenor sau manager consta tocmai in a fi la curent cu tot ce misca in domeniul sau de activitate si in domeniile conexe. Asa ca mereu invatam, studiem concurenta, studiem pietele nationale, europene, mondiale. Participam la cele mai mari targuri de profil din lume. Nu ai cum sa fii la zi, daca nu esti „acolo”, in mijlocul a ceea ce se petrece in domeniul tau de activitate.

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Interviuri antreprenori de succes

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

8. Cum ai proceda daca ai avea sansa de a incepe de la zero? Ai schimba ceva? Daca da, ce ai schimba si de ce?

Cu siguranta. In primul rand cred ca m-as apuca mult mai repede sa invat despre antreprenoriat. Tehnic ma refer, sa stii sa analizezi o balanta, un bilant anual, sa-ti dai seama pe ce cheltui mai mult, unde trebuie sa optimizezi, care e diferenta intre adaos si marja, cum e treaba cu cash flow-ul, si altele de acest gen. Nimeni nu te invata aceste lucruri cand intri in business. Le inveti pe pielea ta, dupa ce poti face niste greseli, cum am facut si eu. Astazi avem acces la o serie de programe de educatie antreprenoriala, dezvoltate de antreprenori de succes, iar cunostintele dobandite in astfel de programe practice de business te pot scuti de multe batai de cap pe parcursul carierei antreprenoriale.

9. Care sunt cele mai mari piedici de care se loveste un antreprenor in tara noastra?

Sunt oportunitati de business in Romania si sa nu credem ca in alte parti businessul se face chiar asa usor. Sigur ca personal ma termina cand vad lunar cate tone de hartie tocam pe tot felul de acte unele fara nici o noima. Clar birocratia e imensa in Romania. Atitudinea organelor de control s-a mai imbunatatit, dar inca fiscul mai are de lucrat la mentalitatea ca suntem si antreprenori cinstiti in tara asta, ei inca sunt croiti sa ne caute nodul in papura, in loc sa ne ajute. La piedici trec si mentalitatea omului de rand, care crede ca singurul scop al unui antreprenor este sa-l jupoaie pe client si pe angajat ca sa-si poata cumpara el mult visata masina de 100.000 EUR.

10. Ce sfaturi i-ai da unui tanar antreprenor, aflat la inceput de drum?

Sa-si inceapa afacerea intr-un domeniu pe care il stapaneste sau cel putin ii place, domeniu ce permite scalarea businessului, trebuie sa gandeasca in stil mare inca de la inceput. Si sa investeasca in programe practice de educatie antreprenoriala, care cum ziceam mai sus, astazi ne sunt la dispozitie din belsug. Antreprenoriatul se poate invata, cu cat va fi mai bine pregatit sa conduca un business, cu atat sansele de reusita vor fi mai mari. E mai sanatos sa invatam din greselile altora, nu e obligatoriu sa le facem si noi daca ne slefuim abilitatile de a previziona mersul unui business.

11. Cum se impaca viata profesionala cu cea personala? Iti ramane timp liber?

Dupa 10 ani de antreprenoriat, da. Cand esti la inceput, evident ca esti in companie 24 din 24, nu poti vorbi de independenta si timp. Acestea vin odata cu cresterea afacerii. Am in companie o echipa fantastica si firma poate azi ramane in mainile lor saptamani bune fara ca eu sa dau pe la birou. Dar petrec in firma zilnic cateva ore. Pe perioada mai calduroasa, stau mai putin, imi vad si de hobby-uri si ies in natura sau petrec timp mai mult cu familia si cei doi copilasi. Am cautat mereu sa am acest echilibru, intre companie si viata personala. Pana acum imi iese destul de bine.  Ambele sunt foarte importante, si se influenteaza reciproc, de aceea e bine sa avem un echilibru si in business si in viata personala deopotriva.

12. In final, dupa cum ne cere traditia, te rugam sa ne lasi cateva cuvinte care sa serveasca drept inspiratie cititorilor.

 Noi, si nimeni altcineva, suntem singurii raspunzatori de reusitele sau de esecurile noastre.