In anii ce s-au scurs de cand ma ocup de domeniul managementului si al gestiunii afacerilor, am constatat diverse variatii, de la antreprenorii anilor ’90 la cei ai anilor 2000, pana la cei din cel de-al doilea deceniu al mileniului doi. Asadar, despre antreprenorii de ieri si antreprenorii de azi.


Sunt diferente foarte mari in anumite privinte si, din pacate, diferente mici in altele .

Punctele tari ale antreprenorilor de azi sunt tineretea – incep afacerile mult mai devreme, de la 18-19 ani – rapiditatea cu care iau decizii si cu care fac alegeri, sigur cu riscul de a gresi (insa e preferabil sa fii in miscare decat sa intepenesti in gandire).

Citeste mai jos

Au o mobilitate extraordinara si sunt extrem de bine ancorati in tehnologia zilei de azi, utilizand la maximum avantajele oferite de ea. Sunt mult mai bine familiarizati cu instrumentele financiare moderne, fata de anii `90 cand banii se plimbau cu sacosa. Isi gasesc cu mai mult usurinta surse de finantare pentru afacerile lor, ce-i drept si oportunitatile sunt cu totul altele, si, mai mult decat atat, stiu cand sa vanda afacerea.

Antreprenorii de azi sunt foarte bine aliniati cu cerintele pietei si simt mai bine miscarile din piata, sunt sensibili la cerintele si comportamentele acestora. Au o sensibilitate mai mare fata de reactiile clientilor si, atentie, la ce isi doresc acestia.

As mai adauga doua aspecte importante: creativitatea si capacitatea de inovare mult mai mare decat a antreprenorilor de acum 20 de ani. Desi acestea apar ultimile in enumerarea mea, antreprenorii de azi stiu sa munceasca mai „destept”, nu mai muncesc ore nenumarate, fara sir, haotic. Sunt mai bine organizati si au mai multa grija si de viata lor privata.

Ce deficiente se vad si astazi dupa douazeci si ceva de ani?

Au abilitati manageriale relativ scazute, chiar si aceia care au lucrat cativa ani in multinationale. Le lipsesc abilitatile de leadership, in sensul ca nu realizeaza ce impact are puterea exemplului personal, atat in bine cat si rau.

La capitolul strategie nici cei de astazi nu stau mult mai bine decat cei de acum 20 de ani. Au planuri pe termen scurt, invocand scuza ca dinamica pietei este mult prea mare pentru a mai merita osteneala sa-si faca planuri pe termen mediu sau lung.

Citeste si:  9 comportamente bune de urmat in management

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Management si Leadership

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Nici cei de azi, ca si cei de ieri, nu dau prea mare importanta dezvoltarii angajatilor proprii si nu par a avea o preocupare mai mare in dezvoltarea unor comportamente adecvate ale acestora. Majoritatea au inca tendinta de a fi niste manageri „despotici” in exercitarea actului de conducere. Au in continuare credinta ca toata firma sta in ei si in capacitatea lor de a controla totul.

Antreprenorii de azi nu sunt mai dispusi decat cei de ieri sa caute consultanta sau orice alta forma de ajutor (training, mentoring sau coaching) in afara firmei lor. Cred ca ei stiu ce este mai bine pentru firma lor si ca pot reusi singuri. Este bine sa ai incredere in tine insuti, insa este sanatos si sa-ti stii limitele.

Asa cum spune un vechi proverb chinezesc: „In fiecare succes se afla germenul esecului”. Este foarte usor sa incepi sa te crezi infailibil, dupa ce ai 2-3 ani la rand succes.

Desi au o atitudine mult mai permisiva fata de schimbare comparativ cu cei de ieri, vad schimbarea in continuare ca pe o modificare de tehnologii sau de procese si inteleg mai putin nevoia de schimbare in  atitudini sau comportamente. Marshal Goldsmith spunea ca „ Ce te-a adus pana aici nu te va putea duce pana acolo unde visezi acum!”, lucru ce, desi pare un truism, este un adevar crud si nemilos in ce priveste proiectia viitorului business-ului tau.

Insa pe ansamblu, uitandu-ne la mediul antreprenorial, lucrurile stau mult mai bine astazi decat acum 25 de ani si am credinta ca se vor inregistra progrese mai mult decat vizibile, in urmatorii 10 ani.  Cum spunea mai demult o reclama vestita: „Viitorul suna bine!”