Autoturismele diesel incep sa isi capete tot mai multi dusmani si primesc interdictii in numeroase state europene. Comisia Europeana dicteaza ca astfel de vehicule sa nu mai tranziteze orasele, pentru ca au un rol in poluare, sanctionand statele care nu iau astfel de masuri.

Se pare ca si marele Bucuresti se pregateste sa aplice o astfel de masura, impactul fiind unul chiar foarte mare. Dincolo de povestea cu masinile diesel, stiri ce continua sa fie pe val, nstiri.ro mentioneaza despre orase in care efectiv nu se circula cu masina, aparte de tipul de motorizare.  In schimb, se incurajeaza deplasarea cu bicicleta.

Citeste mai jos

Adio masina

Pare greu de crezut ca in Romania se va putea implementa un astfel de proiect? Desi anul trecut primaria capitalei oferea vouchere pentru achizitia unei biciclete o mare parte din cei care au solicitat acest gen de tichete nu au tinut cont neaparat de eficienta deplasarilor pe doua roti, ci de ideea in sine de a primi ceva gratis. Unii motiveaza ca pistele nu sunt bine puse la punct, ca siguranta celor care doresc sa opteze pentru acest gen de deplasare nu exista. Sa fie oare acest motiv? Sa luam exemplul celor care au pus la punct un astfel de plan:

Madrid – cei care detin masini cu un grad mai mare de poluare platesc mai scump chiar si numai parcarea. Zonele in care masinile nu circula sunt destul de multe si in plus se aplica amenzi usturatoare pentru cei care nu respecta regula.

Parisul – au trecut deja ani de cand autoritatile competente din Paris s-au autosesizat cu privire la gradul de poluare, destul de ridicat. Ca drept dovada, s-a impus interzicerea circulatiei oricand. Departajand numerele de inmatriculare, s-a decis ca in ziua in care circula cei cu numele pare, sa nu circule cei cu numere impare, realizandu-se astfel un triaj al masinilor.

Citeste si:  Cum poate inlocui o canapea extensibila de 2 locuri un pat matrimonial?

China, Chengdu – o suburbie de acest gen permite ca pe o portiune de carosabil sa circule doar masinile, pe alta doar pietonii. In orice caz, zona a fost gandita pentru a avea acces rapid la orice locatie parte din suburbie, ajungandu-se in 15 minute.

Alte masuri pentru a limita circularea cu masina

Daca in Milano autoritatile au fost dispuse sa ofere vouchere pentru transportul public, in Moscova s-a pus accent si pe stimularea sportului. Astfel, cei care accepta sa faca 30 de genuflexiuni primesc tichet gratuit pentru metrou.

Citeste mai jos

Incet si sigur, marile orase incep sa limiteze tranzitarea zonelor cu  masina personala, din cauza nivelului de poluare. Se estimeaza ca pana in 2024 Roma nu va mai permite masinilor diesel sa circule prin oras, iar Germania se arata de partea unei astfel de decizii.

Practic este de a tine cont si de rapiditatea cu care se realizeaza o deplasare. Chiar si cei din provincie simt deja influenta traficului chinuitor de zi cu zi. Doar ca, desigur, de vina pare sa fie si legea permisiva de a inmatricula autoturisme mai vechi, fara taxare asa cum era odinioara.

Descurajand folosirea masinilor mai ales pe distante scurte, inseamna un castig pentru intreaga comunitate, pentru mediu si sanatatea celor care aleg sa se deplaseze pe jos sau pe doua roti.