Catalin Ionescu, pentru Portal Management

Bunul meu prieten, Alex, m-a rugat sa scriu ceva despre ce a fost si ce cred eu ca va veni.

Ce a fost in 2015 este destul de limpede pentru toti: ceva crestere economica, mai mult la INS si mai putin in conturile noastre, ceva dezvoltare si invatare in unele companii si mult DNA, mult sa ajunga la cat mai multi. Dupa ce 24 de ani a fost putin spre deloc, acum, cu 4-5 arestari “zgomotoase” pe luna, ni se pare mult.

Citeste mai jos

Locul geometric comun al economiei private si al celei publice – fie ele companii sau institutii – este baza de valori si credinte ce fundamenteaza orice demers al lor – fie el in sensul unei performante economice, fie de natura a imbunatati serviciile oferite de spatial public.

Lipsa sau nealinierea acestor valori pentru atata amar de ani, ne-a costat si inca ne costa mult. Pe toti – cetateni, patroni, directori, angajati sau antreprenori. Cu toate acestea, observ, cu mare placere, ca a inceput sa se faca simtita nevoia de a ne defini mai clar si mai raspicat valorile, evident, mai apasat in sectorul privat si ceva mai vag in cel public. Insa, simplul fapt ca a aparut aceasta nevoie, fara ca eu sa apas pedala valorilor mai mult decat o faceam pana acum, nu ma poate lasa indiferent.

In politica, acest lucru a inceput sa-si arate “coltii”, este drept ca si presiunea strazii a fost un catalizator bun. Desi stai si te intrebi, in mod firesc, cat a fost strada si cat DNA-ul sau “marele licurici”. Insa este benefic faptul ca toti isi pun problema unui cod etic, a unei reasezari de valori si de curatare a propriilor sisteme de partid. Chiar daca vedem si o oarecare superficialitate in abordare, ganditi-va ca acum 3 ani nici nu ne gandeam la asa ceva.

Chiar azi, stand de vorba cu un amic pe care il valorizez  mult atat ca profesionist, cat si ca om, mi-a reiterat subiectul din perspectiva politica, el fiind angrenat intr-un demers politic, drept pentru care inima mea nu ma putea lasa indiferent si a vibrat armonios la cuvintele lui.

Asa ca “viitorul suna bine” din aceasta perspectiva a valorilor si a modului in care noi ca antreprenori sau manageri, politicieni sau simpli cetateni, ne gandim la ele si cautam modalitati si procese prin care sa le dam viata in zona sociala sau economica.

Sigur, multe companii isi afiseaza cu emfaza sau cu o oarecare “bucurie vizuala” valorile pe peretii lor, insa mult prea putine si-au pus si problema sa le transpuna in munca de zi cu zi. Oamenii nu se uita atat de mult la ce spui sau ce scrii, cat mai ales la ceea ce faci. Asta se vede mai tare la copiii nostri. Ei nu au conventiile sociale ale adultilor, drept pentru care isi permit “luxul” de a fi mereu onesti si a spune ceea ce gandesc  fara ocolisuri sau menajamente.

Citeste si:  Vorbind despre stres…in varful picioarelor

In companii, foarte putini isi pun intrebarea: “Cat ne costa faptul ca una spunem si alta facem?”, “Cat ne costa faptul ca singurele obiective cu care ne batem gura mereu sunt banii?”, “Cat ne costa, faptul ca sistemele de evaluare sunt centrate pe obiective cantitative si mai deloc calitative, valorile fiind mereu circumscrise calitatii si nu neaparat cantitatii?”

Cantitatea – respectiv banii sau productia – reprezinta o consecinta a calitatii, a valorilor transpuse in viata, in procese si/sau proceduri interne .Degeaba vorbesti de integritate, daca tie, ca manager, ti se intampla rar sa te tii de cuvant in fata angajatilor tai. Pentru ei ceea ce conteaza este ce faci tu si ce vad ei ca ajunge pana la nivelul lor sub forma deciziilor sau a procedurilor. Restul este considerat “corporate bullshit” sau abureala corporatista…tot un fel de bla, bla.

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Management si Leadership

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Bucuria mea vine si din faptul ca o serie de clienti cu care lucrez acum discuta tot mai des si mai apasat despre valori si despre cum sa le integreze in sistemele interne de evaluare.

Avand in vedere cat de repede  ajung lucrurile sa se schimbe si mai ales cu ce viteza, cred ca este momentul prielnic sa trecem la o economie centrata pe valori si pe actiuni strategice, ce au impact si rezultate pe termen mediu si lung. Oportunismul economic nu este rau, ca atare, insa are numai efecte imediate si genereaza efecte inverse  in organizatii: demotivare, competie interna, lipsa de responsabilitate si de angajament, lipsa de inovatie.

Asa ca, in anul ce vine va doresc sa fiti buni, integri, onesti si sinceri si cu voi insiva si cu angajatii vostri, dar, mai ales, cu clientii vostri. Cautati sa faceti cat mai mult bine in jurul vostru si veti vedea ca vi se va intoarce.

Ganditi-va la valorile la care tineti si pe care doriti sa le respectati si uitati-va in jurul vostru. Ce vedeti? Nu va ingrijorati de modul in care o sa le puneti in actiune – pentru asta suntem noi aici sa va ajutam. Important este sa vreti sa le puneti in functiune, sa le dati viata si veti vedea cum compania va deveni in scurt timp de nerecunoscut prin performanta organizationala, prin rezultate uimitoare pe care le veti obtine.

Bine ati venit in epoca valorilor si a implinirilor!

La multi ani!