Potrivit datelor cercetarii realizate de compania GFK si denumita „Climatul de Consum Europa”, locuitorii Europei nu mai sunt asa de optimisti ca anul trecut cu privire la evolutia economica pe acest continent. Asteptarile privind starea economiei s-au diminuat in multe din statele europene, iar in unele zone chiar au fost inregistrate scaderi de proportii. Conform BBC, indicele climatului de consum GfK pentru Uniunea Europeana se situeaza la 4,2 puncte, de la 9,1 puncte, la inceputul anului trecut. Studiul arata faptul ca pentru multe tari europene evolutia economica a fost cu mult mai mica decat cea estimata de autoritati si de anumite organisme economice. De pilda, Germania nu mai reprezinta un pol de crestere economica, economia sa diminuandu-se cu 0,2%.
Cu toate acestea, expertii sustin ca anul acesta cresterea economica isi va reveni. Cu toate ca germanii continua sa cumpere produse si servicii, sectorul de export al economiei a fost afectat de cererea externa slaba. Studiul mai arata ca, in acest moment, consumatorii nu mai cumpara produse si servicii la fel de mult ca in trecut.
Despre situatia din Franta si Italia, specialistii sustin ca aceste state continua sa aiba probleme, in lipsa unor reforme majore. Pe de alta parte, conflictele militare si tensiunile sau sanctiunile economice dintre Rusia si UE, razboiul din Orientul Mijlociu, amenintarea Statului Islamic, toate acestea si-au adus contributia la majorarea nesigurantei in mediul consumatorilor. Prin urmare, numeroase firme si banci nu au mai realizat investitii si nu au mai acordat imprumuturi.
In privinta situatiei din Romania, studiul GFK arata faptul ca cei mai multi consumatori devin mai optimisti!
Cercetarea GFK arata ca indicele IFO al mediului de business european a coborat la cea mai mica valoare inregistrata in Germania din aprilie 2013. De asemenea, in multe state din Europa de Est climatul de afaceri este mai putin prielnic decat acum un deceniu. Consumatorii europeni considera ca economia Europei nu mai este la fel de stabila. De exemplu, la inceputul verii trecute, indicele climatului de consum GfK pentru UE a urcat la 9,1 puncte, insa intre timp a coborat cu aproape cinci puncte, ajungand la valoarea de doar 4,2 puncte, anunta BBC.
In privinta situatiei din Romania, studiul GFK arata ca consumatorii devin putin mai optimisti, fiind de parere ca in viitor vor beneficia de o performanta economica in crestere. De pilda, asteptarile privind veniturile au crescut cu mult peste media europeana pe termen lung de zero, situandu-se la 5,3 puncte. Aceste evolutii pozitive au favorizat si dorinta de cumparare. In acest caz, indicatorul se situa la -6,9 puncte la finalul anului 2014, marcand o majorare de 7 puncte pe parcursul trimestrului al treilea. Acest indicator s-a majorat cu 14 puncte fata de anul trecut.
Cercetarea efectuata de GfK se bazeaza pe raspunsurile a circa 40.000 de persoane din toate cele 28 de tari ale Uniunii Europene si a fost realizata la comanda Comisiei Europene. Indicatorii GfK ai climatului de consum din Europa au la baza sondaje lunare despre atitudinea consumatorilor in privinta situatiei economice generale din diverse state de pe continent.
Mihai Matei