Ideile ingenioase fac lumea sa se invarta.  Primul bec,  primul calculator sau chiar lucruri mai comune, cum ar fi aspiratorul sau pasta de dinti,  pot trece cu usurinta sub stampila lucrurilor revolutionare. Insa exista doua categorii de idei inovative: cele care ies la lumina si cele care raman in mintea creatorilor lor, fie din lipsa de investitori, fie din lipsa spiritului antreprenorial. In definitiv, diferenta dintre idee si o planul de afaceri prinde contur cand aducem in discutie resursele sau obtinerea resurselor.

In acest pas se vede cel mai clar diferenta dintre un antreprenor si un om creativ. Nu e suficient sa ai o idee, trebuie sa stii cum sa o transformi in ceva tangibil. Pentru asta trebuie sa inveti sa atragi oamenii potriviti. Singura ta optiune pentru a face acest lucru este sa prezinti un plan de actiune viabil,  un plan de afaceri solid, pentru ca acesta va face diferenta.

 

Cele mai comune greseli in crearea planului de afaceri

 



Redactarea planului de planul de afaceri determina reusita afacerii, pentru ca investitorii vor alege sa te sustina, sau nu, in functie de cat de bine reusesti sa iti prezinti ideea si modul de actiune. Stim deja ca societatea se invarte in jurul comunicarii, nu e asa? Atunci, cu siguranta, nu vrei sa faci greseli de exprimare sau sa lasi loc de intrebari si supozitii pentru ca ai lasat un gol in prezentare.

 

1.Ignori unul dintre pasii importanti

Indiferent ca esti un al doilea Tesla sau Enstein si ideea ta poate salva lumea, trebuie sa stii ca cei carora le ceri suportul, mentori si investitori, au anumite asteptari de la prezentarea ta. In definitiv, frica omului de necunoscut este cunoscuta, de noi toti la un nivel sau altul, asadar, nu te astepta ca cineva sa sara cu capul inainte, zambind, inainte de a stii clar urmatoarele lucruri:



  1. Descrierea afacerii tale.
  2. Un plan de dezvoltare care implica si partea financiara.
  3. Audienta spre care tintesti si de ce are aceasta nevoie de ceea ce vrei tu sa oferi.
  4. Analiza concurentei si ce poti tu sa oferi diferit de aceasta.
  5. Un plan de angajare si dezvoltare a echipei.

 

Nu trebuie sa uiti sa prezinti nici unul dintre pasii de mai sus, pentru ca asa cum prezinta, pentru investitorii tai, un motiv de a investi, lipsa oricaruia dintre ei poate insemna un motiv pentru a nu investi in ideea ta.

 

2. Cercetarea de piata

Publicul tinta, demograficele, procentele de crestere ale unei afaceri, cat de bine se descurca competitorii tai, toate acestea sunt puncte cheie in prezentarea ta. Degeaba ai produsul perfect, daca nu ai un public caruia sa i se adreseze sau publicul este considerabil de mic. Nimeni nu isi doreste sa investeasca mai mult decat poate castiga.

Asadar, ofera ceva solid, statistici si date, care sa vorbeasca din capul locului despre o sansa mare de reusita.

 

3.  Exprimare vaga

Lacunele in exprimare sunt o problema majora si in viata de zi cu zi. Tu stii ce vrei sa spui si faci, insa daca prezentarea ta suna astfel: „Un fel de aplicatie care face un fel de…”, nu o sa te faci inteles.

Este de inteles ca te poti pierde in timp ce redactezi sau ca iti vin atat de multe idei incat le pierzi sirul, incearca totusi sa fii concis si atent la subiect. Explica foarte clar ce face produsul tau, de ce este bun si cui se adreseaza.

 

4. Lipsa celei de a doua opinii.

Chiar daca ai facut toata cercetarea de piata bine, ai scris fiecare etapa ca la carte si te-ai exprimat corect, tot sunt lucruri pe care le poti omite. Probleme pe care tu nu le vezi sau pe care le consideri explicate implicit in ceea ce ai facut deja. Insa ce este in mintea ta este doar acolo, asadar cei care iti vor citi planul de afaceri vor stii doar ceea  ce vad pe foaie.

In definitiv, exista un motiv pentru care nu exista produsul perfect: cati oameni atatea opinii, nevoi si idei de a imbunatatii. Cauta un om care sa vina cu o a doua opinie, sa iti ridice intrebari si sa se adreseze unor probleme pe care produsul tau le poate rezolva, dar pe care nu le-ai notat.

 

5. Iti plictisesti cititorul.

Cu toate ca denumirea de „plan de afaceri” suna plictisitor, suna ca ceva adresat unui public rigid si critic, te adresezi unor oameni. Nimeni nu vrea sa se uite la o stacana de foi pline de numere. Prezinta idei de dezvoltare, posibilitati de expansiune, iar acolo unde poti, renunta putin la tonul formal. Trebuie sa te poti conecta cu oamenii care vor investi in ideea ta. Nu oferi numere, ofera o poveste cu sanse de succes.

 

Cheia unui plan de afaceri cu sanse mari de reusita este timpul investit in crearea si redactarea lui. Foile pentru care depui atata munca se vor transforma in viitoarea ta companie si ii vor  determina succesul, asadar, acorda-ti timpul necesar pentru a face o treaba groazava.