Conceptul de comert electronic (e-commerce) si avantajele acestuia
Definitii comert electronic:
- orice tranzactie financiara care utilizeaza tehnologia informatica;
- circuitul complet de vanzari – inclusiv marketingul si vanzarea propriu-zisa;
- orice tranzactie comerciala condusa electronic pentru cumpararea unor produse cum ar fi carti, CD-uri, bilete de calatorie si altele;
- achizitii comerciale si totalitatea activitatilor care sustin obiectivele de marketing ale unei firme si care pot include, spre exemplu, publicitate, vanzari, plati, activitati post-vanzare, servicii catre clienti, etc..
- desfasurarea unei afaceri prin intermediul retelei Internet, vanzarea de bunuri si servicii avand loc offline sau online (Organizatia Economica de Cooperare si Dezvoltare (OECD);
- distributie, marketing, vanzarea sau livrare de marfuri si servicii prin mijloace electronice (C.R.C.E. „Secretele comertului electronic. Ghid pentru exportatori – intreprinderi mici si mijlocii”, International Trade Center UNCTAD/WTO, Geneva, 2000, p. 4.).
Avantaje:
- operativitate crescuta in efectuarea tranzactiilor comerciale;
- eliminarea unor operatii manuale;
- reducerea erorilor in manipularea marfurilor;
- crearea conditiilor pentru liberalizarea actelor de comert;
- facilitarea stabilirii relatiilor intre partenerii potentiali;
- simplificarea sistemelor de decontare si de plata.
Comertul electronic prin Internet – e-commerce
Comertul electronic nu este limitat numai la Internet, el include un numar larg de aplicatii in sistem: videotext, teleshoping, mediu off-line, cataloage de vanzari pe CD–ROM, retele proprii ale corporatiilor.
In prezent se poate vorbi de un:
- comert electronic traditional;
- comert electronic prin Internet.
Particularitati ale comertului prin Internet:
- piata este deschisa la scara globala si ea reprezinta reteaua;
- partenerii sunt in numar nelimitat fiind atat cunoscuti cat si necunoscuti;
- retelele deschise sunt neprotejate de unde necesitatea securizarii acestora.
In domeniul comertului, Internetul a insemnat:
- globalizarea afacerilor si a intreprinderilor mici si mijlocii;
- reducerea si eliminarea intermediarilor;
- schimbarea naturii pietei dintr-o locatie fizica intr-una virtuala;
- oferirea de noi oportunitati de afaceri schimband tipul si forma relatiilor comerciale;
- cresterea interesului privat, a rolului fortelor pietei si a valorilor intreprinderii;
- scaderea influentei statului national ca efect al globalizarii pietelor, circuitelor financiare si retelelor imateriale.
Modele de afaceri pe Internet e-commerce:
- magazinul electronic (e-shop);
- magazinul universal electronic (e-mall);
- achizitia publica electronica (e-procurement);
- licitatia electronica (e-auction);
- comunitatea virtuala (virtual community);
- prestari servicii electronice (e-service providing);
- brokeraj de informatii;
- modele de publicitate.