Conceptul de comert electronic (e-commerce) si avantajele acestuia

Definitii comert electronic:

  • orice tranzactie financiara care utilizeaza tehnologia informatica;
  • circuitul complet de vanzari – inclusiv marketingul si vanzarea propriu-zisa;
  • orice tranzactie comerciala condusa electronic pentru cumpararea unor produse cum ar fi carti, CD-uri, bilete de calatorie si altele;
  • achizitii comerciale si totalitatea activitatilor care sustin obiectivele de marketing ale unei firme si care pot include, spre exemplu, publicitate, vanzari, plati, activitati post-vanzare, servicii catre clienti, etc..
  • desfasurarea unei afaceri prin intermediul retelei Internet, vanzarea de bunuri si servicii avand loc offline sau online (Organizatia Economica de Cooperare si Dezvoltare (OECD);
  • distributie, marketing, vanzarea sau livrare de marfuri si servicii prin mijloace electronice (C.R.C.E. „Secretele comertului electronic. Ghid pentru exportatori – intreprinderi mici si mijlocii”, International Trade Center UNCTAD/WTO, Geneva, 2000, p. 4.).

 

Avantaje:

  • operativitate crescuta in efectuarea tranzactiilor comerciale;
  • eliminarea unor operatii manuale;
  • reducerea erorilor in manipularea marfurilor;
  • crearea conditiilor pentru liberalizarea actelor de comert;
  • facilitarea stabilirii relatiilor intre partenerii potentiali;
  • simplificarea sistemelor de decontare si de plata.

 

Comertul electronic prin Internet – e-commerce

Comertul electronic nu este limitat numai la Internet, el include un numar larg de aplicatii in sistem: videotext, teleshoping, mediu off-line, cataloage de vanzari pe CD–ROM, retele proprii ale corporatiilor.

In prezent se poate vorbi de un:



  • comert electronic traditional;
  • comert electronic prin Internet.

Particularitati ale comertului prin Internet:

  • piata este deschisa la scara globala si ea reprezinta reteaua;
  • partenerii sunt in numar nelimitat fiind atat cunoscuti cat si necunoscuti;
  • retelele deschise sunt neprotejate de unde necesitatea securizarii acestora.

In domeniul comertului, Internetul a insemnat:

  • globalizarea afacerilor si a intreprinderilor mici si mijlocii;
  • reducerea si eliminarea intermediarilor;
  • schimbarea naturii pietei dintr-o locatie fizica intr-una virtuala;
  • oferirea de noi oportunitati de afaceri schimband tipul si forma relatiilor comerciale;
  • cresterea interesului privat, a rolului fortelor pietei si a valorilor intreprinderii;
  • scaderea influentei statului national ca efect al globalizarii pietelor, circuitelor financiare si retelelor imateriale.

Modele de afaceri pe Internet e-commerce:

  • magazinul electronic (e-shop);
  • magazinul universal electronic (e-mall);
  • achizitia publica electronica (e-procurement);
  • licitatia electronica (e-auction);
  • comunitatea virtuala (virtual community);
  • prestari servicii electronice (e-service providing);
  • brokeraj de informatii;
  • modele de publicitate.