In volumul “Cum sa fii un manager si mai bun”, Michael Armstrong prezinta viziunea lui Daniel Goleman cu privire la inteligenta emotionala. O viziune interesanta, prezentata in continuare:

Inteligenta emotionala a fost definita de Daniel Goleman (1995) drept “capacitatea de a ne recunoaste propriile sentimente si sentimentele altora, de a ne automotiva, de a ne gestiona bine propriile emotii dar si emotiile altora.” El a continuat, spunand ca actionam cu inteligenta emotionala atunci cand suntem constienti de propriile noastre emotii si le ajustam, si cand suntem sensibili fata de ceea ce simt altii si abordam relatiile in conformitate. O persoana inteligenta emotional isi intelege punctele tari si pe cele slabe si stie ca este mai productiv sa gestioneze emotiile decat sa se lase condusa de ele.

Cele patru componente ale inteligentei emotionale identificate de Daniel Goleman sunt:

  • Automanagementul – capacitatea de a va controla sau redirectiona impulsurile si starile perturbatoare si de a va regla propriul comportament, asociata predilectiei spre urmarirea cu energie si insistenta a obiectivelor. Cele sase competente asociate cu aceasta componenta sunt: autocontrolul, onestitatea (integritatea), initiativa, adaptabilitatea (lipsa temerilor fata de ambiguitate), deschiderea fata de schimbare si dorinta puternica de succes.
  • Constiinta de sine – capacitatea de a va recunoaste si intelege propriile stari, emotii si impulsuri, ca si efectul lor asupra altora. Componenta este asociata cu trei competente: increderea in sine, autoevaluarea realista si constiinta emotionala de sine.
  • Constiinta sociala – capacitatea de a intelege structura emotionala a altor persoane si abilitatea de a le trata pe acestea in functie de reactiile lor emotionale. Ea este asociata cu cinci competente: empatie, iscusinta in cladirea si pastrarea talentului, constiinta organizationala, sensibilitate interculturala, preturea diversitatii si servirea clientilor si consumatorilor.
  • Aptitudini sociale – capacitate in managementul relatiilor si cladrii de retele pentru a obtine de la altii rezultatul dorit si a atinge obiective personale, ca si capacitatea de a gasi baze comune si a cladi relaii. Cele cinci competente asociate cu aceasta componenta sunt: conducerea, eficienta in conducerea schimbarii, managementul conflictelor, influenta/comunicarea si profesionalismul in formarea si conducerea echipelor.
Citeste si:  Scoala de antreprenoriat