De Moş Nicolae faptele bune au prioritate! Așadar, pe 6 decembrie BusinessMark a organizat conferința CSR Overview, care a avut loc la Hotel Intercontinental. Credem că responsabilitatea socială și folosirea unor practici sustenabile sunt doi factori foarte importanți în prezent, de aceea am pus față în față specialiști CSR, organizații și ONG-uri pentru a discuta care sunt trendurile, în ce direcție se îndreaptă acțiunile de CSR și cum putem aduce un impact social puternic cu fiecare inițiativă adoptată.

Conferinţa a început alături de Alex Bratu – Country Manager JYSK România & Bulgaria care a vorbit despre proiectele de responsabilitate socială desfăşurate în acest an şi care sunt cauzele pe care le susţine JYSK. Printre iniţiativele enumerate, Alex a menţionat susţinerea proiectului pilot Servicii Comunitare pentru Copii implementat de UNICEF în 45 de comunități din județul Bacău, colaborarea cu Hope and Homes for Children, care presupune amenajarea caselor de tip familial HHC JYSK în totalitate cu mobilier şi decoraţiuni JYSK – au fost inaugurate şase case de tip familial în acest proiect. Din aceeaşi categorie face parte şi proiectul mobilarea Centrului de resurse și referință în autism Micul Prinț Bistrița. În egală măsură, strategia de CSR JYSK îşi îndreaptă atenţia şi către mediul înconjurător: ‘Alături de Inițiativa Plantăm fapte bune în România am plantat Pădurea JYSK la Șotânga, în județul Dâmbovița. Acțiunile de plantare au avut loc în noiambrie 2017 și noiembrie 2018. Am plantat până acum 30.000 de puieți pe o suprafață de 16 hectare, iar în primăvară vom ajunge la o suprafață de 20 de hectare. De altfel, în 2007 am devenit sponsor principal al sportivilor paralimpici din România din 14 discipline (400.000 lei pentru condiţii mai bune de antrenament, echipamente mai performante şi posibilitatea de a participa la competiţii internaţionale de amploare) – susţinem sportivii paralimpici din 7 ţări: Danemarca, Suedia, Norvegia, Finlanda, România, Republica Cehă şi Slovacia.  De asemenea, din 2018 am devenit principalul sponsor al Asociaţiei Salvamont Victoria (50.000 lei pentru dotarea asociaţiei cu echipament necesar desfăşurării activităţii sale).’

Citeste mai jos

Următorul speaker, Dana Dobrescu – Corporate & Government Affairs Manager, Mondelez România ni s-a alăturat abordând perspectivele sustenabilităţii în 2019. ‘Sustenabilitatea devine o normă, iar trendurile par să se îndrepte către: consum etic, sustenabilitate la raft, sănătate şi well-being, branduri etice, transabilitate completă, atenţie acordată economiei circulare şi plasticului, zero waste şi risipa alimentară, tehnologie şi start-upuri, parteneriate, transparenţă. Sunt din ce în ce mai mulţi consumatori care aşteptă mai degrabă ca acţiunile să vină din partea companiilor, şi atunci îşi mută încrederea dinspre guverne către companii. Pun capital social în spatele organizațiilor responsabile şi atunci guvernele se simt ameninţate şi pentru a reechilibra balanţa, acestea acţionează – prin protejarea interesului naţional, practicarea de taxe, astfel încât să pară nişte guverne mai morale. Avem de exemplu, un proiect de lege prin care se solicită taxarea băuturilor răcoritoare pentru conţinutul de zahăr pe care îl au. În ceea ce priveşte sustenabilitatea la raft, din ce în ce mai multe companii îşi vor menţiona pe etichete faptul că produsele lor sunt fabricate în mod responsabil.’ Dana atrage atenţia asupra rolului ONG-urilor: ‘Presiunea ONG-urilor continuă să fie mare şi e bine astfel. Doar aşa putem face ca astfel de iniţiative să ia viaţă. Desigur, facem foarte mult advocacy prin care încercăm să schimbăm sistemul, fiind un efort dintre cele mai dificile de până acum.’

Ni s-a alăturat Oana Ciobanu – HR & CSR Manager, UP ROMANIA care a adus în discuţie conceptul parteneriatului în acţiunile de CSR: ‘A face bine şi a face binele este o responsabilitate a tuturor, doar unindu-ne forţele putem ajunge să schimbăm lucrurile pe vertical. Dincolo de politicile de CSR, un comportament responsabil presupune stabilirea şi comunicarea internă a politicii de responsabilitate socială, propuneri de acţiuni, proiecte, cauze sau susţinerea de ONG-uri, animarea internă, recompensarea şi promovarea bunelor practici şi a iniţiativelor personale.’ Dintre exemplele de inițiative pe care UP România le practică, Oana a amintit câteva acţiuni: implicarea angajaţilor în acţiuni şi evenimente deja devenite ‘tradiţionale’ – Târgul de fapte bune, Crosul Casiopeea, susţinerea cauzelor din cadrul Bucharest Marathon; încurajarea comportamentului responsabil în situații diverse, cum ar fi reciclarea selectivă, reducerea consumului de resurse, concursuri și promovarea acțiunilor – best practices.’

Oana Dumitriu – Director, Fundaţia Ringier a vorbit în încheierea primei sesiuni de discuţii despre importanţa unei strategii de CSR într-o companie, despre avantajele unei companii care investeşte în CSR, precum şi despre reacţiile consumatorilor la acţiunile de CSR ale companiilor: ‘În ultimul an 63% din populația adultă urbană a făcut cel puțin o donație în bani către una din categoriile: ONG; biserică; grădiniţă sau şcoală; spital, centru medical; persoane/familii aflate în dificultate. În cadrul populației urbane adulte avem un total de 4.8 milioane donatori. 17% dintre donatori declară că donează constant unei organizații (Donează de mai mulți ani sau au donat de mai multe ori în ultimul an. În ceea ce piveşte topul motivelor pentru a face o donaţie lucrurile arată cam aşa:’

sc

Cea de-a doua sesiune a discuţiilor a început alături de Mădălina Dicu – Global Corporate Citizenship, HONEYWELL România care a vorbit despre focusul companiei din care face parte şi anume, educaţia tehnologică: ‘Cuvântul cheie pentru noi la nivel global este partneriatul şi ne îndreptăm atenţia în special către educaţia de tip tehnologic, deoarece atunci când vrem să angajăm tineri absolvenţi, aşteptările noastre sunt acelea de a şti să facă lucruri. Aşadar, am lansat proiectele iTech Skills and Challenge,
Honeywell Technology Laboratories – laboratoare cu tehnologie de ultimă oră care vrem să devină platforme în care profesorii şi studenţii să facă practică, unde învaţă despre industria 4.0, IoT etc., TeChallenge, Honeywell Leadership Challenge Academy, Honeywell Educators at Space Academy.
Ne dorim să implicăm cât mai mult angajaţii în astfel de proiecte, din ce în ce mai mulţi dintre ei devin voluntari care vor să predea la clase sau să vorbească despre parcursul lor profesional
.’

Citeste si:  6 programe de perfectionare in management | CODECS Business School Professional

A urmat Camelia Dragomirescu – Coatings Group Marketing Director, POLICOLOR-ORGACHIM alături de care am avut surpriza de a redescoperi Policolor, mai precis reîntoarcerea către autenticitate şi susţinerea artei urbane: ‘Creăm valoare din vopsea, susţinem arta urbană şi siguranţa şi vorbim despre implicare în viaţa comunităţii. De ce am ales să ne implicăm în susţinerea artei? Pentru a înţelege ce înseamnă un proiect artistic şi ce înseamnă să înţelegi valoarea artistică, să respectăm întotdeauna actul artistic şi obiectivul de final. Și desigur, pentru a da mai departe aceste valori, către comunitate. Ajunsă la cea de-a IV-a ediție, campania de responsabilitate socială a Policolor, Culorile României, a continuat și în 2018 cu noi proiecte, cele mai multe din zona culturală – artă urbană și contemporană: de exemplu, colaborarea cu Sibiu International Street ART Festival a continuat și anul acesta cu scopul transformării unei părți de oraș într-o galerie de artă stradală.’

Alexandru Lăpușan – CEO & Co-Founding Partner, ZITEC a fost următorul speaker alături de care am vorbit despre campania #cei1024, desfășurată și organizată de Zitec împreună cu Centru de Transfuzii București. Inițiativa a avut deja 6 acțiuni de donare de sânge la birou în ultimii 2 ani şi, împreună cu echipa mobilă de la Centrul de Transfuzii vor să invite şi alte companii din Bucureşti şi din ţară să organizeze astfel de activităţi la birou, pentru a asigura necesarul de sânge din spitale cu eforturi minime şi beneficii pentru donatori. Până în momentul de față, campania a acoperit următoarele județe: Cluj, Timișoara, Iași, Brașov, Argeș, Dâmbovița, Prahova, Buzău, Olt, București, Ilfov, Călărași, Giurgiu, Teleorman. Au participat 34 de companii, 2.913 donatori, s-au donat 1.310 l de sânge cu ajutorul cărora au fost salvate 8.739 de vieți.

Despre football social responsability a vorbit Constantin Florin Șari – CSR & Good Governance Manager, FEDERAȚIA ROMÂNĂ DE FOTBAL: ‘În 2015 FRF a adoptat Planul Strategic pentru Dezvoltarea Fotbalului din România, iar câteva dintre obiective au cuprins creșterea substanțială a numărului de practicanți și de persoane implicate în fenomenul fotbalistic – fotbal pentru toți, dar și creșterea importanței proiectelor de CSR în activitățile FRF. Strategia de combatere a discriminării prin fotbal a fost realizată cu contribuția a peste 10 parteneri interni și internaționali, are 3 paliere de intervenție: educație, prevenție, incluziune, monitorizare și sancționare, discurs public, racordează FRF la realitățile europene privitoare la combaterea discriminării prin fotbal. În ceea ce privește strategia de responsabilitate socială, aceasta a fost adoptată în 2017 și are la bază valori precum: respectul pentru demnitatea umană, solidaritate, meritocrație, dragoste pentru fotbal, nu rasismului, nu violenței, nu xenofobiei, nu discursului instigator la ură – combaterea discriminării, a discursului instigator la ură, rasismului și xenofobiei; combaterea violenței domestice; reconstrucția comunitară. De exemplu, cel mai vechi program neîntrerupt de responsabilitate socială pe are îl avem este turneul de fotbal cu 14 echipe de adulți și 8 echipe de copii (în 2019 și 4 echipe feminine) din cadrul minorităților naționale. Scopul turneului este combaterea discriminării etnice, a rasismului și xenofobiei, fiind realizat în colaborare cu Departamentul pentru Relații interetnice.’

În încheiere, Bogan Ivănel – CEO, CODE FOR ROMANIA a vorbit despre valorile acțiunilor de CSR: ‘O acțiune de CSR nu este un act filantropic sau un instrument de marketing. Filantropia rezolvă o problemă, nu o cauză, iar inițiativele de CSR ar trebui să se focuseze pe niște motive, nu pe niște ajutoare punctuale, deoarece la mijloc sunt obiective de schimbare socială și putem defini, desigur acțiunile de CSR ca fiind investiții în infrastructură. Noi, de exemplu, la Code For Romania avem săptămânal conferințe prin telefon cu potențiali parteneri, investitori, doar pentru a ne cunoaște, pentru a descoperi dacă avem aceeași viziune și valori și dacă pe termn lung putem dezvolta colaborări care să aducă un impact social.’

Citeste mai jos

Partenerii evenimentului: JYSK, Mondelez România, Up Romania, AVIS, Biroul de Traduceri Champollion, Cofetăriile Tip Top, Rent for Comfort.

Radio-ul oficial al evenimentului: Europa FM.

Eveniment organizat cu susținerea:  CCIFER, NRCC, BRCC, BCCBR, Zelist Monitor.

Parteneri media: AGERPRES, Administratie.ro, Global Manager, Curierul Național, Moneybuzz, DeBizz, FEMEI IN AFACERI, Financial Market, Gazeta de stiri, Financiarul.ro, aktual24.ro, New Money, Spatiul Construit, PR Box, Rbe Connect, PRwave, Jurnalul de Afaceri, Business24, Ziare.com, IQads, SMARK1asig.ro, Social Media Romania, Monitorul de Făgăraș, Cargo Magazin, Portal Management, InfoOradea, Inturda.ro, Manager Express, Ziarul Clujean, MATEK, Piata Trade Services, Green Report, CSR Media, România Responsabilă, Transilvania Business, Antreprenor în România.