Fiecare angajat are setate obiective profesionale pe care ar dori sa le atinga, iar posibilitatea de a face acest lucru, din pozitia in care se afla, este un element cheie al satisfactiei pe acest plan. Deseori, insa, ramanem blocati intr-un loc de munca pe care nu ni-l dorim sau nu gasim oportunitatile potrivite pentru a avansa si a ne atinge telurile. Organizatiile beneficiaza atunci cand angajatii au obiective clare, pentru ca acest lucru ajuta la indeplinirea obiectivelor globale ale companiei. Angajatii care pot vedea un viitor clar si se simt sprijiniti in eforturile lor profesionale de catre organizatia pentru care lucreaza sunt mult mai probabil dornici sa ramana in companie si sa evolueze odata cu aceasta.

Iar pentru acest lucru, tehinca OKR este cea mai buna varianta.

Ce este Tehnica OKR?

OKR este un acronim pentru Objectives and Key Results si este o strategie populara de management pentru organizarea cat mai buna a obiectivelor unei companii. Mai exact, reprezinta o schema prin intermediul careia sunt definite obiectivele profesionale si monitorizate desfasurarea si rezultatele acestora.

Citeste mai jos

Tehnica a fost dezvoltata de catre Andy Grove, fost CEO Intel, in anii `80. Scopul OKR este acela de a intelege obiectivele unei companii prin intermediul unui set de actiuni definite, specifice, masurabile pentru fiecare angajat al organizatiei.

Cum functioneaza?

Incepe prin stabilirea unui obiectiv, urmat de cateva identificarea unor key results, adica rezultate cuantificabile, masurabile si specifice.

De exemplu, spunand ca doresti sa cresti vanzarile, nu este nimic bine definit, ci mai degraba, o notiune abstracta. Asadar, formularea ar trebui sa fie: cresterea vanzarilor anuale cu 30%.

Practic, in realizarea unui OKR propriu, exista doar doua elemente:

Obiective

In functie de rolul pe care il ai in organizatie, identifica 3-5 obiective cheie ale companiei, echipei sau chiar la nivel personal. Desi obiectivele ar trebuie sa fie ambitioase, trebuie totodata, sa fie si SMART.

Rezultatele

Daca obiectivele raspund la “ce?”, rezultatele cheie raspund la “cat”. Asadar, acestea trebuie sa fie cuantificabile, realizabile, clare, dificile, dar nu imposibile.

Cu ajutorul acestora poti urmari progresul echipei si cel personal, poti intelege obstacolele si poti sa dezvolti si sa imbunatatesti procesele si actiunile intreprinse. Pentru fiecare obiectiv ales trebuie sa notezi 3-5 rezultate cheie masurabile.

Desi pare similar proceselor traditionale de stabilire a obiectivelor utilizate de majoritatea companiilor, procesul OKR este diferit prin doua aspecte suplimentare:

Citeste si:  10 carti pe care orice manager ar trebui sa le citeasca

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Management si Leadership

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Prin spargerea obiectivelor in rezultate mai mici si actionabile
  • Alinierea obiectivelor

Cum implementam OKR intr-o companie?

1. Identifica obiectivele

Incurajeaza membri echipei sa participe la procesul de brainstorming. Toate obiectivele echipei trebuie sa fie aliniate cu obiectivele pricipale ale companiei. De exemplu: pentru Blogger, un serviciu de blog publishing pus la dispozitie de Google, unul dintre obiectivele principale a fost acela de a imbunatati reputatia companiei. Pentru acest lucru si-au propus sa contacteze personal utilizatorii serviciului, sa repare procesul DMCA si sa elimine problemele ce interveneau in ceea ce priveste muzica de pe anumite bloguri, sa coordoneze a 10 aniversare a Blogger, sa restabileasca pozitia intai pentru Blogger prin colaborarea cu cel putin 3 evenimente din industrie.

2. Identifica rezultatele cheie

Pasul al doilea este stabilirea rezultatelor cheie, masurabile, care sa indice daca obiectivele sunt atinse. Acestea trebuie sa fie specifice. Daca obiectivul este cresterea vanzarilor cu 10%, atunci rezultatele cheie trebuie sa fie lansarea unor campanii sau reduceri de sezon. Stabileste discounturi cu furnizorii pentru a economisi 10% in vanzari, externalizeaza distributia in magazine pentru a reduce costurile cu 20% etc.

3. Examineaza si analizeaza

S-ar putea ca actiunile propuse la pasul anterior sa nu functioneze, asa ca este nevoie de o analizare a acestora si inlocuirea sau ajustarea lor. Cel mai bine este ca obiectivele si rezultatele cheie sa fie cat mai ambitioase, astfel incat sa va provoace sa le indepliniti.

4. Feedback

Obtinerea feedback-ului este foarte importanta, in special, pentru persoanele care sunt implicate in proces. Avand in vedere ca este o tehnica pentru intreaga echipa, membrii ar trebui sa faca schimb de feedback constant pentru ca toate actiunile si rezultatele cheie propuse sa poata fi indeplinite.

5. Punctare

Rezultatele trebuie sa fie punctate. Printr-o scala poti sa iti acorzi un calificativ sau nota care sa indice daca ai reusit sa iti indeplinesti obiectivele sau cat de aproape de a o face ai fost.