Un plan de afaceri e documentul ce determina drumul de parcurs al unei intreprinderi intr-o anumita perioada de timp. El defineste metoda de derulare a unei activitati specifice pe parcursul unei perioade viitoare determinate.

Un plan de afaceri e un instrument indispensabil pentru succesului unei afaceri. Tocmai de aceea este extrem de important sa investesti timp si resurse in realizarea lui.

Un plan de afaceri se bazeaza pe urmatoarele elemente:

– un intreprinzator (omul de afaceri), care isi asuma constient anumite riscuri si doreste sa obtina un anumit profit

Citeste mai jos

– mai multe activitati care consuma resurse si care genereaza profit (ideea de afacere)

– un mediu in care se desfasoara aceste activitati (mediul de afaceri).

Beneficiile unui plan de afaceri sunt atat interne (ca instrument de lucru al managerilor) cat si externe (pentru obtinerea unei finantari sau pentru un parteneriat cu o alta firma).

Nu exista o structura fixa a unui plan de afaceri. Fiecare firma are propriile nevoi de planificare. Un plan de afaceri poate varia in functie de cerintele informationale carora trebuie sa le raspunda– de exemplu, in functie de:

  • destinatarul final: proprietarii afacerii sau investitorii potentiali;
  • vechimea firmei: planul de afaceri pentru o firma noua va fi diferit de cel pentru un proiect al unei firme existente;
  • specificul activitatii firmei;
  • amploarea proiectului de afaceri.

Un plan de afaceri reprezinta o unealta de comunicare creata pentru a transmite informatii unei game largi de persoane: finantatori, potentiali parteneri de afaceri, angajati, persoane din conducere, etc. De asemenea, mai este folosit si drept un ajutor pentru a te decide cum sa procedezi sau ce strategie sa aplici.

Sfaturi pentru a crea un plan de afaceri de succes:

  • evita jargonul
  • povesteste
  • foloseste verbe puternice

Asadar, un plan de afaceri te poate ajuta sa:

  • Obtii aprobarea pentru activitatile propuse intr-o perioada urmatoare;
  • Cresti volumul finantarilor;
  • Vinzi o afacere ;
  • Obtii aprobari de la autoritati.

In oricare din cazurile enumerate, scopul este acela de a obtine raspunsul dorit. Astfel, planul este un document de vanzare. Aceasta caracteristica se aplica atat pentru planurile interne, cat si pentru cele externe.

Daca un plan de afaceri intern nu influenteaza comportamentul persoanelor, atunci care ar mai fi scopul sau? Pentru a-l elabora eficient, trebuie sa te concentrezi asupra raspunsului pe care vrei sa il obtii, si din partea cui, pentru ca mai apoi sa depui eforturile necesare pentru a-l obtine.

Spre exemplu, nu realiza un document pentru strangere de fonduri, cand de fapt vrei sa vinzi afacerea. Nu uita sa ii dai de inteles cititorului prin acel plan de afaceri ce raspuns urmaresti si solicita-l pentru ca intr-un final incheierea afacerii este esentiala.

Citeste si:  Marketingul de calitate in afara online-ului

Analizeaza-ti audienta:

  • Cine sunt auditorii?
  • Ce asteptari au de la un plan de afaceri?
  • In ce limba trebuie scris planul?

Structura unui plan de afaceri:

  1. Rezumatul

Rezumatul unui plan de afaceri nu trebuie sa masoare mai mult de o pagina. Trebuie sa fie ca un fel de ciorna a celor mai importante puncte atinse. Trebuie sa contina doar care e situatia si ce se propune.

 

  1. Mediul unui plan de afaceri:

  • Cu ce se ocupa afacerea?
  • Unde are sediul?
  • Cum isi atinge obiectivele?
  • Vinde un produs sau vinde un serviciu si cum?
  • Are furnizori, clienti sau angajati cheie?
  • Cate fabrici sau puncte de desfacere are?
  • Cat de dezvoltata este?

 

  1. Schita afacerii / organizatiei

Este foarte probabil ca auditorii tai sa nu stie nimic despre compania ta. Trebuie sa iti initiezi cititorii si sa le prezinti ideile principale atunci cand formulezi un plan de afaceri.

Pentru aceste explicatii exista trei sectiuni:

  • Ce produs sau serviciu comercializezi;
  • Piata ta de desfacere;
  • Mecanismele prin care furnizezi produdele sau serviciile tale.

 

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Marketing si Branding

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  1. Piata

In primul rand, defineste-ti piata si apoi descrie caracteristicile cheie ale acesteia in cadrul unui plan de afaceri.

 

  1. Rezumatul comercial

Pentru o companie comerciala existenta, fa un sumar al performantelor anterioare si al

asteptarilor viitoare. Daca e vorba despre servicii publice, de caritate sau alte organizatii

non-profit, vezi daca exista un proces de evaluare asemanator ce s-a realizat in trecut si cu ce costuri.

In general, acesta trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:

  • Cifra de Afaceri
  • Profitul Brut
  • Cheltuielile
  • Profitul Net

 

  1. Propunerea

E extrem de important sa iti sustii propunerea in forta. Nu uita sa le spui de ce te afli acolo! In mod ciudat, oamenii acorda un volum enorm de energie pentru a scrie un plan de afaceri, dar nu stiu cum sa ceara mai departe lucrurile de care au nevoie. Dintr-un plan de afaceri trebuie sa reiasa foarte clar ce se doreste. Evita sa faci o oferta de genul „Vrei? Bine. Nu? …” , mai ales atunci cand e loc de negocieri.

 

  1. Riscurile

Ajuta-l pe cititor si explica-i ce lucruri neplacute se pot intampla, dar si ceea ce vei face in privinta lor. O analiza sensibila este doar o proiectie a ceea ce se poate intampla.