Poate parea amuzant, dar cea mai dificila parte a intocmirii unui buget este mobilizarea efectiva de a pune unul pe hartie. Practic, cel mai greu este sa incepi efectiv sa-l faci, acesta in ciuda faptului, sau tocmai de aceea, ca in minte iti roiesc sumedenie de strategii, planuri si cifre. De aceea e bine sa incepi cu inceputul, mai exact cu stabilirea veniturilor.

1. Stabilirea venitului lunar

Ca sa stiti cum anume sa impartiti ceva, trebuie sa stiti intai cat anume aveti de impartit. Asadar, asezati pe hartie toate veniturile, tot ceea ce incasati intr-o luna de zile.

2. Cheltuielile

Incepeti prin a separa cheltuielile fixe de cele variabile. Cheltuielile fixe raman constante de la o luna la alta si sunt predictibile (chirii, asigurari, rate bancare, taxe, costuri cu utilitatile etc), in vreme ce cheltuielile variabile sunt mai greu de previzionat si se modifica in timp (cheltuieli cu angajatii, cheltuieli de promovare, cheltuieli cu materia prima etc.).

3. Previziuni asupra vanzarilor

Incercati sa stabiliti cat mai precis care va fi volumul lunar si total al vanzarilor in decursul unui an de zile. In cazul in care compania are deja ceva istorie in spate, acest lucru nu va fi foarte dificil intrucat exista posibilitatea unei analize a parcursului firmei. In schimb, in situatia in care compania este foarte tanara, raportarea se va face pornind de la clientii existenti si cei potentiali. Analizati in ce perioada se manifesta o tendinta mai mare a clientilor de a cumpara bunurile si serviciile dumneavoastra, in ce cantitate, iar apoi, pornind de la aceste date incercati sa faceti estimari asupra veniturilor. Desigur, acest proces implica o anumita doza de incertitudine, astfel incat este necesar sa luati in calcul si neprevazutul. In general, un procent de 10-20% pus deoparte pentru situtii neprevazute este considerat ok. Totusi unele companii, mai ales in vreme de criza, prefera sa aloce un procent inca si mai mare.

Citeste si:  3 moduri prin care sa incepi o afacere cand nu ai finante

4. Intocmirea bugetului

Al treilea si cel mai important pas este sa analizati ce impact are reducerea sau cresterea anumitor cheltuieli asupra veniturilor. Daca, de exemplu, costurile de marketing sunt mari, dar nu se observa o crestere a numarului de clienti, este clar ca trebuie fie reduse costurile cu publicitatea, fie schimbata strategia de promovare. La fel, daca cererea este mare, o solutie buna ar putea fi marirea personalului de vanzari.

5. Flexibilitatea

Dar poate cel mai mare secret al oricarui buget de business este abilitatea de a fi flexibil. Acest lucru presupune existenta unor rezerve monetare ori capacitatea de a reduce cheltuielile intr-o luna cu vanzari mai slabe. Daca incasarile scad sub valoarea asteptata, trebuie sa stiti ce ajustari trebuie facute bugetului in asa fel incat situatia sa se schimbe in mod favorabil. Desi un buget bine structurat este cheia atingerii obiectivelor financiare ale anului respectiv, e bine de stiut ca, de fapt, bugetul nu este niciodata batut in cuie, fiind necesara ajustarea constanta a componentelor sale, dupa cum fluctueaza nivelul veniturilor si cheltuielilor.

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Finante si Economie

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Asadar, flexibilitatea bugetara, inteleasa ca rezerva de numerar sau abilitatea de a taia sau creste cheltuielile in functie de nevoie, impreuna cu determinarea de a ramane in parametrii generali ai bugetului stabilit initial, constituie cele mai bune metode a va asigura indeplinirea cu succes a obiectivelor organizationale si dezvoltarea companiei chiar si in perioade dificile din punct de vedere economic.

 

Autor: Claudia Caraba