Buna, Răzvan! În primul rând, vrem să știi că Portal Management este o sursă de inspirație pentru performanța în afaceri. Drept urmare, te rugăm să ne spui ce anume te motivează pe tine. Ce te face să mergi mai departe, orice ar fi?

Bine v-am găsit! Vă mulțumesc pentru această ocazie. Întotdeauna am considerat că motivația reprezintă una dintre cele mai subtile și intime resorturi ale fiecăruia dintre noi. Și, în același timp, paradoxal sau nu, un element extern, extrem de dependent de viața colectivă. De toate acele persoane, lucruri sau activități din jurul nostru cu care interacționam mai mult sau mai puțin și care ne creează practic mediul exterior de viață, de muncă, de relaționare. Cred în motivația internă, în motivația externă și acea motivație acordată și adaptată la primele două și la tot ce apare nou secundă de secundă. Toate acestea sunt interdependente și absolut necesare, de aceea, atunci când mă întrebi ce mă motivează și mă face să merg mai departe spun scurt: totul. Motivația, pentru mine, este o chestiune de perspectivă. Iar perspectiva mea este aceea de a-mi depăși zilnic limitele, de a învăța din orice experiență și orice moment și de a găsi un lucru bun chiar (sau mai ales!) din acele situații care par preponderent negative. Sunt motivat să mă autodepășesc pentru că nu îmi place să stagnez. Sunt motivat să îi sprijin pe ceilalți în special în acele momente sau situații în care par că nu își mai regăsesc niciun motiv pentru a merge mai departe. Pentru mine, a fi motivat și a merge mai departe este precum găsirea răspunsului la o ghicitoare, a face un puzzle sau a rezolva un exercițiu. O fi de vină și formarea mea profesională (râde). Însă știu că orice problemă, oricât ar părea ea de dificilă, are o rezolvare. Și chiar dacă sunt zile în care soluțiile par atât de îndepărtate, motivația mea este să mă pregătesc, să îmi cultiv resursele și să aștept acel moment în care motivația și inspirația devin una. Pentru că, oricât ar părea de ciudat, chiar și așteptarea sau mai ales așteptarea are nevoie de motivație. Totul are nevoie de motivație. Prin urmare, mă simt motivat în a analiza fiecare moment sau lucru în așa fel încât, la momentul potrivit, să fiu pregătit. Pentru mine și ceilalți.

Citeste mai jos

Să privim puțin în trecut. Care au fost primii pași care te-au transformat în omul de astăzi?

Curajul și deschiderea. Mai precis, ca să nu-mi creez o aură de erou (râde), curajul și deschiderea de a lua o decizie, de a o urma, de a accepta și lua ce e mai bun și folositor din sfaturile sau îndrumările celorlalți, de a schimba, chiar dacă, pe moment, această schimbare nu mi s-a părut una pozitivă sau favorabilă. Dorința și disponibilitatea mea de a lucra în echipă și de a valorifica și respecta oamenii de lângă mine. Am privit și privesc fiecare pas ca unul de adaptare. O adaptare continuă și, de ce nu, o ocazie de a mai învăța ceva. De a mai adăuga ceva. Am devenit și sunt ceea ce sunt acum printr-o continuă muncă cu mine însumi și o permanentă colaborare cu ceilalți.

Ai schimba ceva dacă ai avea posibilitatea să te întorci în timp? Consideri că există ceva ce ar fi trebuit făcut în alt mod?

Evident, ca fiecare om, mă gândesc retrospectiv. Nu cred că este om care să nu o facă și să se gândească cum ar fi fost dacă ar fi făcut sau nu ar fi făcut un anumit lucru. Acele tipice „dacă m-aș putea întoarce în timp aș…” și „cum ar fi fost dacă…?”. Însă am încercat și încerc să fac diferență între utilitatea gândirii retrospective pentru a învăța din experiențele trecute și acel regret care, practic, te incapacitează. Da. Ca la noi toți, ar fi fost anumite lucruri pe care le-aș fi putut face diferit. De la un moment la altul, perspectiva ni se schimbă și mereu apar alte modalități și posibilități de raportare. Însă, ce rost are să mă întorc în trecut și să schimb ceva acolo? De ce să nu o fac chiar acum?! Se spune că suntem suma tuturor experiențelor noastre. Cred în asta și mai cred și în efectele oricăror erori pe care le facem, atât timp cât le recunoaștem și știm ce și cum să extragem din ele pentru prezent. Așadar, da. Poate că mi-ar plăcea să mă întorc în timp pur și simplu ca experiență. Mașina timpului este o tentație pentru noi toți, nu? (râde) Și, da. Aș fi putut face multe lucruri altfel. Dar nu trăiesc în trecut și nici nu vreau să mă întorc acolo ca să repar sau să fac ceva diferit. Mă gândesc doar la ce mi-au folosit acele momente și ce am învățat din ele.

Ai întâmpinat vreun obstacol în cariera ta? Daca da, cum l-ai depășit?

Cine nu a întâmpinat sau nu întâmpină obstacole în carieră cred că, de fapt, nu are o carieră în adevăratul sens al cuvântului. (zâmbește) Da. Am întâmpinat obstacole și încă le întâmpin pentru că o carieră nu este ceva static, linear. Este ceva într-o continuă mișcare, evoluție. Ca și viața de altfel. Și mai cred că atunci când aceste obstacole nu există ar trebui să ne punem întrebări serioase. Cum le-am depășit și le depășesc? Revin la acea perspectivă și acel înțeles al motivației de la care am pornit această discuție. Cu încrederea că orice obstacol poate fi valorificat într-un sens pozitiv. Cu optimism. Cu munca multă. Cu suportul echipei mele și al oamenilor apropiați.

Spune-ne câte ceva despre CODECS, mai ales despre greutățile prin care a trecut compania și despre cum ați reușit să treceți peste acestea.

Când am devenit Business Development Management al CODECS m-am văzut în fața uneia dintre cele mai mari provocări nu doar profesionale, ci de viață. Știi cum este când cineva îți încredințează ceva de mare preț? Ești răspunzător direct daca îl vei menține și cultiva sau daca vei anula ani și ani de muncă, de repere, de tradiție, de atât de mulți oameni implicați și angrenați. În plus, la asta s-a adăugat perioada de insolvență. M-am simțit exact ca un căpitan pe un mare vas aflat în mijlocul unei furtuni uriașe. Orice pas greșit ne putea scufunda. Am luat decizii, chiar daca multe dintre ele nu au fost deloc plăcute. Am avut grijă de echipă și de menținerea încrederii partenerilor și clienților noștri. Și, chiar daca unele decizii au fost dureroase, nu am coborât nicio secundă ștacheta și nu am făcut niciun compromis în privința muncii noastre. Dimpotrivă. Am ridicat standardele. O măsură care poate că a părut ciudată pe moment mai ales pentru aceia care se ghidează după preceptul „fac orice ca să supraviețuiesc”. La CODECS, am considerat și am convenit cu toții că nu compromisul în privința a ceea ce suntem și facem ne poate călăuzi într-o vreme de furtună, ci tocmai ridicarea standardelor. Am făcut asta împreună și sunt recunoscător că am avut și am lângă mine oameni absolut extraordinari. Ca atare, nu doar că am depășit furtuna, dar am crescut și mai mult.

Ce arii de expertiză există în cadrul CODECS și în funcție de ce au fost alese?

O să încep cu cea de-a doua parte a întrebării. Ca regulă generală de activitate, orice oferim în cadrul CODECS este rezultanta analizei continue și specifice a pieței. Așa cum spuneam, încercăm să ne raportăm în permanență la nevoile și cerințele reale. De la individ, la organizație, pentru fiecare rol și nivel profesional, industrie, domeniu și sector de activitate. De asemenea, încercăm să anticipăm și să ne cream propriile predicții ale pieței de L&D și de business, în așa fel încât să putem oferi activități pe nevoi și dinamici anticipate. Avem programe de tip open, precum și de tip in-house sau personalizate pe niveluri profesionale, domenii și industrii, oferite într-un mix de formate offline și online, precum și într-o secțiune online dedicată. O altă regulă generală este aceea că orice program este susținut de un follow-up oferit în format online. Am depășit 15 ani de când am creat divizia Business School Professional by CODECS. Particularitatea în acest caz este că toate programele oferite în cadrul acestei școli de business sunt finalizate prin certificări pentru fiecare dintre modulele sale, mai precis, Diploma Profesională în Management, Diploma Profesională în Managementul Proiectelor, Diploma Profesională în Managementul Operațiunilor, Management Essentials/ First-time Manager și Supply Chain Innovation, Strategy & Management.

Citeste si:  Mihai Cotrut - Dylon - Cea mai mare provocare a fost sa trec peste prejudecati

De asemenea, avem seria de programe dedicate exclusiv Lean Six Sigma, Supply Chain Innovation, Strategy & Management și Business Intelligence. Oferim soluții de training, dar și de învățare și perfecționare a limbilor străine. În plus, am creat și alte programe dedicate exclusiv liderilor și managerilor, atât pe secțiuni tehnice, de hard skills, precum și de dezvoltare și îmbunatățire a soft skills-urilor, cât și de dezvoltare personală. Pentru nivelul professionals, oferim programe de dezvoltare a soft skills-urilor și de dezvoltare personală. În plus, din acest an, am reluat de la un nivel și mai consolidat și activ parteneriatul cu 360Solutions, care ne permite să aplicam într-o manieră superioară și principalele metode de învățare pe care se axează cursurile și programele noastre. Anume, învățarea experiențială, de tip sharing și cea interactivă, atât la nivelul clasic offline, cât și, în special, la nivelul de e-learning. În România, vom oferi 20 dintre programele 360Solutions. Anume, Principles of High Performance, Assessing For High Performance, Developing a High Performance Strategy, High Performance Leadership, Skills for High Performance Teamwork, Developing High Performance Teams, Emotional Intelligence, The Trust Factor, Powers of Persuasion, Core Selling Skills, Principles of Partnership Selling, Understand Your Leadership Role, Resolving Conflict, Employee Engagement, Effective Communication, Celebrating Diversity, Styles of Communication, Leading With Vision, Building Trust și Leveraging Time.

Care sunt cele mai de succes programe dezvoltate de CODECS?

În primul și în primul rând, aș vrea să spun că ne măsuram succesul programelor noastre nu doar numărul de cereri pe care îl avem, ci și după numărul celor direct implicați în acele roluri sau arii profesionale vizate de programul pe care l-au urmat. Business School Professional de care am vorbit mai sus este mai mult decât un succes, este o marcă instrinsecă a CODECS și realmente o școală de business care reprezintă o primă opțiune pentru care care vor să se formeze sau perfecționeze profesional. În plus, toate programele noastre care țin de management și leadership ne-au consacrat ca fiind compania și centrul care oferă cele mai variate și complexe programe de pregătire și dezvoltare de management și leadership. De aceea, CODECS a devenit sinonim educației de business și celei manageriale și de leadership.

Dar cele mai îndrăznețe?

Credem în abordare, nu neapărat în arii sau tematici. Evident, la un moment dat, orice poate părea îndrăzneț. Acum câțiva ani, spre exemplu, era ceva îndrăzneț să oferi și tutoriale online așa cum o făceam noi. Acum, a devenit ceva normal și, urmărind dinamica acestor zile, de-a dreptul necesar. De aceea, ne concentrăm pe modul în care abordăm tot ceea ce creăm și oferim pentru că procesul de învățare, formare și dezvoltare este unul îndrăzneț în sine. Iar pentru a-l face abordabil general este nevoie să folosești acele metode, tehnici, instrumente și conținut pentru ca el să-și atingă scopul. Cu voia voastră, aș înlocui îndrăzneț cu vizionarism, anticipare și inovație. De aceea, știind ce metode și instrumente folosim, precum și ce conținut de învățare oferim, aș spune că totul este îndrăzneț. În forma pozitivă pură. Și așa și trebuie să fie. Ne menține concentrați și motivați și cred că la fel și pe cei cărora ne adresăm. (zâmbește)

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Interviuri antreprenori de succes

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Cum găsești modalități de a aduce permanent îmbunătățiri, mai multă eficiență afacerii?

Am o credință care până acum mi-a fost confirmată de fiecare dată. O afacere nu este și nu trebuie să fie un dialog al surzilor. Nu este o entitate rece și formală separată de publicul pe care îl deservește. De oameni. Știu că, teoretic, aceste lucruri sunt unanim acceptate. Practic însă, ai nevoie de crearea unui flux de feedback permanent cu publicul tău. Și cu toți aceia care formează și creează această afacere. Echipa ta, partenerii, colaboratorii și clienții. Nu aștepta să obții acest feedback sau să îl urmărești numai în datele furnizate de departamentul de vânzări sau în evaluările angajaților, eventual, o dată la nu știu câte luni. De aceea, am ales și aleg să fac aceste îmbunătățiri în regim permanent. Zi de zi daca este nevoie. Și este nevoie. Fac asta comunicând continuu cu echipa și partenerii mei. Cu clienții. Întrebându-i constant care le este părerea, care le sunt nevoile pentru că ele nu rămân mereu aceleași. Da. Asta presupune un efort deloc mic și acea adaptare continuă de care tot vorbesc. Însă, pe termen lung, daca faci asta, vei constata că volumul de muncă este net inferior față de acel efort pe care l-ai depune daca nu ai face asta.

Care sunt sfaturile tale pentru un manager la început de drum?

Sfaturile pe care le pot da sunt sfaturile pe care le-am primit și eu la rândul meu, pe care le-am învățat sau testat pe propria piele sau pe baza observației după generații întregi de first time managers pregătiți de CODECS. Aș spune: Îndrăzniți! Pregătiți-vă continuu. Și, ce cred că este cel mai important. A fi manager nu este o funcție. Nu ești separat de oameni. Dimpotrivă. A fi manager înseamnă una dintre cele mai profunde relaționări cu oamenii, care are efecte pe toate planurile vieții unui om. Fiți conștienți de asta, asumați-vă ca pe un dar, nu ca pe o povară.

Știm că, în Romania, lucrurile sunt mai anevoioase decât în alte parti. Spune-ne dacă se reflectă acest lucru și în cadrul CODECS.

Dacă ne raportăm la ceea ce întreaga planetă trăiește acum, pot spune că avem o situație fără precedent pentru aproape toate generațiile de acum. Bineînțeles, CODECS nu este în afara tuturor acestor schimbări sau situații. Ce facem? De la o zi la alta, ne adaptăm căutând și găsind soluții nu doar de depășire, ci și pe termen lung. Facem asta împreună cu clienții și partenerii noștri pentru care, zilele acestea, suntem 100% disponibili să îi sprijinim cu tot ce putem. Ne-am dezvoltat gama de suport online și, în acest moment, încercăm să oferim țintit soluții personalizate și specifice pentru acele activități sau aspecte de care clienții noștri au cel mai mare nevoie acum.

Privind în viitor, unde vezi compania în 10 ani?

În punctul în care se va spune așa: CODECS, compania românească care creează și oferă educație în business de 37 de ani.

Destul despre Răzvan profesionistul. Să vorbim un pic despre Răzvan omul. Cum se îmbină viața profesională cu cea personală? Îți rămâne timp?

Ceea ce fac mă reflectă întru-totul și la nivel personal. Sunt eu. Cu calități și defecte. Fac ceea ce îmi place, iar asta este un mare avantaj. Munca îmi ocupă mult timp și un loc important în viață, însă, de când am decis să îmi întemeiez o familie, am creat și urmez o singură regulă. Aceea că familia mea este cea mai importantă, că sunt parte din ea și că am o responsabilitate față de ea cel puțin la fel de mare ca față de mine însumi. De aceea, timpul pentru familia mea nu este raportat la ce rămâne, ci la ce este prioritar. Nu este ușor, însă nici imposibil. Din nou, cred că ține de perspective și de modul în care ne recunoaștem și ne gestionam prioritățile pentru a crea acea dinamică funcțională și bună pentru noi toți.

Ce îți place să faci în timpul liber? Ai vreun hobby?

Încerc să fac cât mai multe lucruri alături și împreună cu familia mea. Să vorbesc cât mai mult cu fiica mea, să mă ocup de educația ei. Să călătorim împreună și să ne creăm ca familie cât mai multe amintiri despre momente frumoase petrecute împreună. Să ne vedem cu prietenii noștri.. Să mă bucur cât mai mult de natură. Să descopăr.

În final, după cum cere tradiția, te rugăm să ne lași câteva cuvinte care te inspiră. Acestea vor deveni “citatul Răzvan Sisu”.

Frumoasă tradiție! (zâmbește) Sunt foarte multe cuvinte sau persoane care mă inspiră, iar alegerea nu este una ușoară. Voi spune că excelența, nu contează în ce domeniu al vieții, nu trebuie să fie un act, ci un obicei.