In acest interviu am aflat de la Ioana Anescu detalii din interiorul pietei de marketing digital si am primit informatii din experienta pe care a acumulat-o de-a lungul anilor in care a activat intr-o industrie in continua schimbare. In online nu poti tine pasul decat invatand permanent, deci haideti sa vedem ce putem invata de la directorul executiv IAB Romania:

Inainte de a trece la intrebarile care tin de domeniul tau de activitate, trebuie sa iti spunem ca Portal Management se pozitioneaza ca o sursa de inspiratie pentru performanta in afaceri. Asadar, nu avem cum sa nu te intrebam ce anume te motiveaza pe tine? Ce sau cine te inspira sa treci peste diversele obstacole pe care le intalnesti? Ce te face sa fii din ce in ce mai buna in ceea ce faci? 

Pentru mine motivatia vine din pasiune! Trebuie sa imi placa foarte mult ceea ce fac, trebuie sa ma provoace si sa ma tina mereu “in priza” – astfel pot sa trec peste momentele cand imi vine sa o iau pe campii. Si mai trebuie sa simt ca ceea ce fac tinteste un “greater good”! Imi place sa ma implic in actiuni si activitati care stiu ca au ca rezultat lucruri care dainuie, care devin traditie, lucruri care conteaza, care aduc valoare sau care fac diferenta pentru industrie!

Mai nou, ma gandesc intotdeauna daca fiul meu ar fi sau va fi mandru de mama lui. Vreau sa ma poata considera un model, o inspiratie. Nu imi doresc neaparat sa faca ce fac eu, doar sa perceapa un mod de gandire si de actiune din care sa se poata inspira.

Citeste mai jos

Si bineinteles fac tot posibilul sa devin din ce in ce mai buna in ceea ce fac. Pentru asta, invat! In principal invat din greseli, dar si din reusite! Ma asez frumos in coltul meu, analizez unde am gresit, ce a mers bine sau ce nu a mers bine si se pot face mai bine data viitoare. Cred ca asa evoluam cu totii – atat din punct de vedere personal cat si profesional. Incerc sa citesc, cat imi permite timpul. Atat beletristica, fantasy – in felul asta ma deconectez de cotidian –  cat si articole, carti de business, informatii si noutati legate de domeniul de activitate. In mediu digital, daca nu esti la curent cu toate noutatile tehnologice te simti foarte repede depasit de situatie!

Povesteste-ne putin despre inceputurile tale in marketing si despre drumul pe care l-ai parcurs pana sa ajungi director executiv la IAB. 

In facultate si imediat dupa am lucrat la o companie de recrutare de personal – initial pe job de marketing (conform studiilor facute) apoi am inceput sa si recrutez pentru posturi de marketing si PR. A fost o perioada interesanta, am cunoscut multi oameni faini, am intrat in contact cu companii mari, am aflat foarte multe despre joburile de marketing din diverse tipuri de organizatii. Era foarte interesant sa stai de vorba cu lumea despre ce fac ei in fiecare zi la birou, ce le place, ce nu, ce ar face mai bine, ce ar schimba, cum vad ei activitatea de marketing. Cu unii inca mai tin legatura sau ii urmaresc pe LinkedIn – le vad traseul profesional dupa ce au fost recrutati si plasati de mine. Ma bucura foarte mult sa ii vad cum evolueaza si imi place sa cred ca am avut si eu o contributie. Am invatat foarte mult de la toti cei cu care am intrat in contact. Insa usor, usor ma indepartam de activitatile de marketing si ma duceam catre HR. Si nu voiam asta!

Mi-am dat seama si ca nu ma voi putea adapta niciodata la un program de birou, de companie, desi imi doream foarte mult sa fac marketing. Asa ca am pornit pe cont propriu si, m-am alaturat initiativei unui fost coleg de facultate, Nick Naumof, am pornit proiectul Picant. Organizam impreuna traininguri de marketing, PR, publicitate, SEO, Ecommerce & organizare de evenimente – noi le organizam, unele le tineam chiar noi, dar majoritatea erau tinute de traineri specialisti. A fost o perioada foarte frumoasa! Organizam si niste intalniri informale – intalnirile Picant – unde, dupa ce epuizam subiectele de business, ne intindeam la beri pana destul de tarziu seara, si puneam tara la cale cu tot felul de oameni misto. Acolo s-au legat multe prietenii si parteneriate de afaceri. L-am cunoscut pe Claudiu Gamulescu – era trainer la unul din cursurile pe care le organizam – si care mi-a devenit mentor si prieten foarte bun! Apoi a venit criza economica si ne-a cam dat peste cap. N-am fost deloc pregatiti, eram inca la inceput si am suferit in prima perioada cand bugetele de marketing, HR si evenimente au scazut dramatic. N-am avut forta sa ne repliem, sa ne reorientam, si eu am simtit nevoia unei activitati mai stabile.

Vazand lucrurile cu mintea si experienta de acum, as face lucrurile altfel, as fi procedat altfel. Dar asta inseamna sa inveti. Asa ca am inceput o colaborare cu regia de publicitate Boom Advertising, una din cele mai mari regii de atunci. Erau Boom si Arbo. Asa am intrat in publicitate online. Si acolo am invatat mult despre acest mediu si despre oamenii care il compun. Si a inceput sa ma pasioneze.

L-am cunoscut pe dl Cristian Petriceanu care conducea Boom Advertising si care, dupa un an, mi-a propus postul de Secretar Executiv la IAB Romania. Stiam ce este asociatia, citisem mult despre ce presupune si ce face IAB-ul in alte tari. Mi-a placut ideea! Am simtit ca este un job pe gustul meu.

La inceput am fost part time si mai faceam cateva proiecte de consultanta in marketing pentru firme mici, apoi m-a prins IAB-ul si potentialul de dezvoltare a asociatiei. Am plecat mult in afara la intalnirile din retea (IAB Europe), ne intalneam cu colegi din alte tari, discutam fiecare ce particularilati a intalnit in industria locala, in asociatie sau in randul membrilor. Am venit cu multe idei, planuri, proiecte! Pe unele le-am implementat, unele nu au avut succesul scontat si le-am lasat in pending sau le-am abandonat total, altele urmeaza sa le implementam. Am devenit director executiv in 2011 si am continuat mai infocat dezvoltarea asociatiei.

Si de atunci au trecut aproape sase ani. Ce schimbari majore simti ca au avut loc pe piata de marketing digital din Romania in aceasta perioada? 

In primul rand oamenii au devenit mai constienti de digital si de nevoia de a fi prezenti in mediul digital. Pe de o parte piata s-a consolidat, au avut loc achizitii sau fuziuni, s-au cernut companiile care au stiut sa tina pasul, s-au reprofilat celelalte. Pe de alta parte sunt si multi jucatori mici dar foarte activi si performanti insa cu o mica putere financiara comparativ cu nivelul pietei. Asta face destul de dificila standardizarea pietei si a actiunilor, precum si asezarea la “aceeasi masa” pentru dezvoltarea de actiuni unitare. Prioritatile unui jucator cu putere financiara mare nu vor fi intotdeauna aliniate cu ale unei companii mici, antreprenoriale. Totusi, in ultimul an, constientizarea importantei unei industrii unitare a crescut iar oamenii sunt mai dispusi sa se implice, mai entuziasti, vin cu idei, proiecte, resurse. A inceput sa se simta nevoia de calitate in serviciile digitale, nu mai e valabila replica cu “merge si asa”.

Totodata, pentru ca digitalul este omniprezent, creste nevoie de educatie continua in ceea ce priveste valoarea pe care marketingul digital o aduce unui business, in special la nivelul factorilor de decizie in privinta alocarii bugetului. Este nevoie de o mai buna corelatie intre performantele canalelor digitale si obiectivele de brand.

In alta ordine de idei piata de digital din Romania este inca foarte ofertanta din punct de vedere al business-ului. Mai este loc in zona de ecommerce, de dezvoltare de aplicatii, de tehnologie. Apoi este loc in zona de monetizare mai buna a continutului, de creare de continut si de experiente memorabile ale utilizatorului in mediul online. Tehnologia si creativitatea inca au loc de desfasurare si combinatia dintre cele doua nu este valorificata la maxim. Este nevoie de curaj din partea advertiserilor pentru ca acestia sa poata utiliza potentialul  canalelor digitale! In zona de dezvoltare de aplicatii si utilizare mai buna a tehnologiei in comunitate si zona sociala mai este iarasi loc. Nu doar la partea de forta de munca talentata in IT ci mai ales la crearea de produse de valoare, sau cu valoare adaugata.

Un aspect bun la care lucram din greu sa ramana asa, este faptul ca industria de comunicare digitala este autoreglementata: exista standarde, coduri de conduita si de bune practici si recomandari pe care le promovam si le comunicam constant, astfel incat sa fie acceptate si implementate pe scara cat mai larga in industrie, tocmai pentru a evita o supra-reglementare din partea autoritatilor. Exista demersuri in acest sens, atat la nivel local cat si international de a colabora cu autoritatile pentru a le ajuta sa inteleaga mai bine beneficiile pe care publicitatea online le aduce societatii.

IAB Romania face parte din reteaua IAB Europe. Asadar, raportandu-ne la raspunsul tau anterior, vrem sa te intrebam cat de aproape sau de departe este marketing-ul romanesc de cel european? Stam bine? Mai avem de lucru? 

Pot sa ma pronunt doar in ceea ce priveste marketingul digital!  Nu suntem foarte departe, insa nu stam nici confortabil. Trebuie sa intelegem putin si contextul istoric: daca la noi inceputul publicitatii online dateaza in jurul anului 2000, in tarile din vest traditia marketingului, la inceput, si apoi transferat in digital s-a intamplat bazandu-se pe fundamente mai solide in timp. Si asta este valabil, in general, pentru pietele din Europa Centrala si de Est (cu cateva exceptii, cum ar fi Polonia)

Noi mai avem de lucrat la calitate si la rigurozitate in implementarea campaniilor si in raportare, pentru ca publicitatea onlline sa isi demonstreze valoarea la nivelul strategiei de marketing sau de business. Intr-un studiu recent pe care l-am derulat cu GFK am constatat ca publicitatea online, desi este considerata foarte importanta in strategie, nu reuseste sa isi demonstreze valoarea atunci cand ajunge pe masa CEO-ului. Aici noi mai avem de lucrat pentru ca bugetele alocate marketingului digital sa poata sa fie comparate cu ale altor piete.

Pe de alta parte, nivelul bugetelor destinate marketingului tine cont si de climatul economic, de puterea de cumparare, de nivelul de trai si de valoarea atribuita marfurilor. Asa ca, da, mai avem de lucru, inclusiv la contextul economic general – pentru a ne putea compara, umar la umar, cu alte piete internationale.

Ce ar trebui sa invatam noi de la altii si ce anume ar trebui sa invete colegii europeni de la noi?

Noi ar trebui sa invatam sa acordam o mai mare atentie calitatii serviciilor oferite in publicitate online si eticii – in relatiile intre colaboratori. Sa punem mai mult accent pe colaborare consultativa si participativa, sa ne sprijinim si sfatuim partenerii de afaceri atunci cand sunt pe punctul de a lua o decizie care sa le afecteze brandul, sa avem puterea de a refuza atunci cand o campanie propusa incalca principii, standarde si bune practici. Un alt aspect pe care il avem de invatat este si focusul pe brand si pe alte criterii de masurare decat un raspuns direct neaparat. Sigur, depinde de obiectivele de campanie, dar digitalul poate avea un rol extrem de important si in construirea brandului si a unei relatii dintre utlizator si brand.

Citeste si:  Interviu Alin Vlad - FirmaDeConta: "Mai mult decat tipurile de afaceri pe care le faci, conteaza echipa pe care te bazezi atunci cand faci afaceri."

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Interviuri antreprenori de succes

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Iar colegii europeni ar putea sa invete de la noi mai multe despre adaptabilitate, flexibilitate si non-conformism (care poate fi atat un avantaj cat si un dezavantaj).  Intreaga regiune, nu doar Romania, este un hub de talent digital alimentat foarte mult de entuziasm, energie creatoare si dorinta de a arata ca putem! Cred ca viitorul digital al Europei se formeaza in partea asta Centrala si de Est – pentru ca aici este inca spatiu de a crea si dezvolta afaceri, tehnologii, aplicatii, este un fel de diamant neslefuit care va contribui la avantajul competitiv al Europei fata de pietele emergente din India, Asia si alte regiuni de pe glob. Totodata, avem avantajul usurintei in comunicare si in a crea conexiuni si contacte. Usurinta cu care invatam si vorbim engleza, usurinta cu care ne adaptam este un mare avantaj competitiv pentru noi, romanii, si trebuie sa fim constienti de faptul ca, prin toate evenimentele de anvergura din domeniul digital care au loc aici (ICEEFest, How To Web, Internet & Mobile World etc), Romania are potentialul de a deveni un hub de networking European si international, un loc favorabil generarii de business.

Care sunt cele mai importante elemente care diferentiaza marketing-ul online de anul acesta fata de cel de acum un an? 

Cred ca principalul factor care a deschis anul acesta ochii industriei de publicitate digitala din Romania a fost AdBlock-ul. Cresterea procentului de utilizatori de adblock si tendintele internationale, deloc optimiste, au facut ca industria de marketing digital sa fie pusa in pozitia de a-si reconsidera practicile. Si de aici vom vedea schimbari majore in viitor: mai mult accent pe native advertising, reclame mai inteligent facute – care sa implice mai mult utilizatorul si sa ii lase o amintire placuta, mai multe metode de a interactiona cu brandul in moduri neintruzive, mai mult respect pentru utilizator, mai multa atentie la efectele asupra brandului etc.

Care sunt tendintele la care sa ne asteptam pana la finele lui 2016? 

Nu stiu daca sunt tendinte care sa iasa in evidenta pana la finalul anului, insa 2017 il vad ca pe un an in care industria isi va schimba focusul de la click catre utilizator! Va creste incidenta metodelor automatizate folosite in publicitate digitala, o mai buna targetare a clientilor si, totodata, crearea de experiente placute prin intermediul altor tip de formate de bannere, prin alte tipuri de comunicare online. Publicitatea online nu va mai fi o parte separata a strategiei de marketing si comunicare – ci va fi din ce in ce mai mult integrata, ba chiar va deveni punctul central pe care se bazeaza strategiile de marketing si de business, TV-ul de exemplu, devenind cumva suport al campaniei digitale.

Dar daca ne referim la e-commerce, ce trebuie sa avem in vedere? Cum se situeaza aceasta piata acum si care sunt asteptarile tale referitoare la aceasta zona? 

Cu piata de ecommerce sunt familiarizata tangential. Impresia mea este ca e mult mai dinamica decat cea de publicitate – si nici macar nu incape comparatie – pentru ca vorbim despre un alt specific si alti bani rulati. Asa cum spuneam la o intrebare anterioara, zona de ecommerce este inca ofertanta si ma astept sa creasca din ce in ce mai mult, mai ales ca sunt industrii care au intrat foarte putin pe acest canal, cum ar fi, de exemplu, zona de B2B, administratia publica si, de asemenea, vanzarile in afara Romaniei.

Ce ii trebuie unui om care vrea sa profeseze ca la carte in marketing online? Top 5 elemente cheie si de ce: 

Digitalul, in general, si marketingul online, in particular, sunt pentru cei care se simt in permanenta “nelinistiti” din punct de vedere intelectual. Sunt domenii in care se simt bine cei care nu se pot conforma neaparat, care vor sa stie cat mai mult, sa cunoasca oameni, sa comunice, care simt nevoia sa fie la curnet cu tehnici, cu noutati, care nu se multumesc cu putin si cu mediocritatea!

Ca sa profesezi in marketing digital trebuie sa inveti continuu. Este un mediu dinamic, se schimba tehnologia, se schimba abordarile si, daca nu esti permanent la curent cu tendintele, nu prea poti sa faci fata.

Apoi, trebuie sa ai o doza de “disruptive attitude” – pentru ca in Marketing Digital nu merge cu copiatul. Trebuie sa stii cand sa fii temerar, inovator – sa faci tot posibilul sa fii cu un pas inaintea concurentei, insa in asentimentul utilizatorului, sa-l intelegi

Ai nevoie de atitudine si energie pozitiva, de creativitate si entuziasm. Si nu in ultimul rand de o minte deschisa!

Cum vezi marketing-ul online de peste zece ani? Ce sa ne imaginam si care va mai fi legatura cu publicitatea traditionala? 

Peste 10 ani marketingul online va deveni marketing traditional!

Tu unde te vezi peste zece ani? IAB-ul cum arata peste zece ani in viziunea ta? 

O sa incep cu IAB-ul, pentru ca e mai simplu! O vad ca pe o asociatie puternica, recunoscuta si respectata, cu proiecte si produse care se auto-sustin si o echipa de minim 5 persoane angajate full time. IAB-ul trebuie si va deveni o voce puternica in special in dialogul cu autoritatile si un punct de reper pentru toti cei care vor sa se certifice ca viitori specialisti in merketing digital la nivel international.

In ceea ce ma priveste, intentia mea este ca peste 10 ani sa schimb un pic perspectiva, dinspre business catre utilizator si m-as indrepta tot catre zona de asociatii, ong-uri care se concentreaza pe interesele utilizatorilor in mediul online si poate chiar inspre zona de lobby.

In final, te rugam sa ne lasi aici cateva cuvinte care sa reprezinte o inspiratie pentru cititorii nostri, mai ales pentru aceia care profeseaza in industria de marketing online sau e-commerce – citatul Ioana Anescu. 

“Fa ce iti place si o sa iti placa ce faci!” Nu doar pentru cei care lucreaza in marketing online, ci pentru orice tip de job. In orice meserie exista si parti mai putin placute, nu se poate sa iti placa 100%, important este ca, la nivel general sa fie pe plus si trezitul de dimineata in timpul saptamanii sa nu fie o corvoada.