In anii 1880, Gottlieb Daimler si Karl Benz au inventat – independent unul fata de celalalt – motorul de viteza mare si automobilul, acestia punand si bazele transportului motorizat privat.

Cu ajutorul partenerilor si sustinatorilor financiari, cei doi ingineri si-au continuat in particular munca de dezvoltare in cadrul propriilor companii. In octombrie 1883, Benz a infiintat Benz & Cie. iar Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) a fost infiintata in Noiembrie 1890.

In scopul de a crea publicitate si a obtine o anumita distinctie pentru produsele lor, ambele companii au incercat sa geseasca un nume care sa ii reprezinte. Initial, au ales ca propriile nume – Benz si Daimler – sa reprezinte atat originea cat si calitatea motoarelor si autovehiculelor pe care le fabricau. Mai tarziu, in timp ce marca Benz & Cie. nu s-a modificat (desi roata dintata ce inconjura numele Benz in 1903 a fost inlocuita cu o coroana de lauri), la inceputul noului veac produsele DMG apareau sub denumirea comerciala de Mercedes.

 

Deci, care este originea acestui nume?



Mercedes este un nume feminin ce provine din limba spaniola, insemnand „compasiune”. De asemenea, era numele fiicei omului de afaceri austriac Emil Jellinek, un gentleman progresist pasionat de sport si un promotor entuziast al progresului tehnic si al automobilului. Convins ca automobilul va schimba viitorul, acesta a calatorit in 1897 la Cannstatt pentru a comanda primul sau autovehicul Daimler, de sase cai putere, transmisie prin curea si motor cu doi cilindri.

Ca om de afaceri, Emil Jellinek era in bune relatii cu cercurile financiare internationale si cu aristocratia: in 1898 a inceput sa vanda automobile Daimler personalitatilor din inalta societate. In 1899, Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) ii livra deja zece automobile lui Jellinek, iar in 1900 nu mai putin de 29.

La inceputul lunii aprilie 1900, DMG si Jellinek au incheiat un contract in vederea vanzarii si distributiei automobilelor si motoarelor Daimler, iar cand s-a hotarat proiectarea unui nou motor cu numele de „Daimler-Mercedes”, pseudonimul lui Jellinek a devenit de asemenea numele produsului. Doua saptamani mai tarziu, Jellinek comanda 36 de autovehicule avand o valoare totala de 550.000 de marci – echivalentul actual a aproximativ trei milioane de euro. Intr-adevar era o comanda uriasa. Cateva saptamani mai tarziu comanda inca 36 de automobile, toate cu motor de opt cai putere.



Denumirea Mercedes a fost inregistrata pe 23 iunie 1902, iar pe 26 Septembrie devenea marca comerciala. In Iunie 1903, Emil Jellinek a primit permisiunea de a-si lua numele de Jellinek-Mercedes. „Este probabil prima data cand un tata ia numele fiicei sale”, comenta Jellinek la acea data.

 

Originea stelei

DMG foloseste numele brand-ului de succes „Mercedes” din septembrie 1902, dar nu exista inca marca caracteristica. Cei doi fii ai lui Gottlieb Daimler, Paul si Adolf, isi aduc aminte ca tatal lor a folosit odata o stea in trei colturi ca simbol.

Gottlieb Daimler a fost directorul tehnic al Deutz Gasmotorenfabrik din 1872 pana in 1881. La inceputul activitatii sale de acolo el si-a marcat casa pe o carte postala, plasand deasupra casei o stea in trei colturi. El i-a scris sotiei sale ca acea stea va straluci glorios intr-o buna zi peste fabrica sa de productie si va simboliza prosperitatea.

Conducerea DMG s-a folosit de aceasta predictie si in iunie 1909 a inregistrat steaua in trei colturi cat si cea in patru colturi ca fiind marci inregistrate. Desi ambele logo-uri erau protejate legal, doar steaua in trei colturi a fost in cele din urma folosita. Incepand cu 1910 steaua tridimensionala impodobeste rdiatorul pe partea din fata a masinii.

Steaua in trei colturi era un simbol al principiului Daimler a motorizarii universale “pe pamant, in apa si in aer”. De-a lungul anilor, aceasta a suferit numeroase modificari ale design-ului. In anul 1916 un cerc a fost plasat in jurul stelei, in cadrul caruia vor fi inserate 4 stele mici si cuvantul “Mercedes” sau numele fabricilor Untertürkheim si Berlin-Marienfelde.

In noiembrie 1921, DMG a solicitat protectia utilizarii logo-ului pentu noi variante si a inregistrat o stea tridimensionala in trei colturi icadrata de un cerc la oficiul de autorizari – incluzand si un design pentru grila radiatorului. Aceasta a devenit o marca inregistrata in August 1923.

  

O stea ce calauzeste soferii de pretutindeni

Perioada de inflatie de dupa Primul Razboi Mondial a insemnat un moment dificil pentru vanzari, in special pentru bunurile de lux, cum ar fi autoturismele. Aceasta pereioada a avut repercusiuni grave asupra industriei de automobile. Doar companiile puternice financiar cu branduri bine stabilite au reusit sa supravietuiasca.

Dupa primul razboi mondial companiile lui Daimler (cu numle comercial de Mercedes) si Benz au lucrat impreuna, facandu-si in general reclama pe aceleasi afise. S-au amestecat in in 1926, combinand cununa de lauri cu steaua in 3 colturi ca marca inregistrata.

Aceasta marca ce s-a schimbat putin de-a lungul deceniilor, inca impodobeste vehiculele Mercedes-Benz si a ajuns sa reprezinte calitatea si siguranta pe drumurile de pretutindeni. Asadar, in intreaga lume numele de „Mercedes-Benz” este sinonim cu traditia, inovatia si viitorul automobilelor.