Ai fost vreodata pus in situatia in care ai lucrat peste program? Ai acceptat fiecare proiect care ti-a fost inmanat si ai petrecut prea mult timp ajutand alti colegii de munca sa-si termine sarcinile? Probabil diponibilitatea de care ai dat dovada i-a incurajat pe cei din jur sa profite, oarecum, de tine.

Daca cei din jur au incetat sa te mai intrebe daca este in regula sa iti dea mai mult de lucru. Daca iti ocupi o buna parte de timp realizand sarcini care nu fac parte din responsabilitatea ta si nu ai fost compensat pentru eforturile tale, atunci este momentul sa afli cum ai putea sa eviti genul acesta de momente.

Citeste mai jos

Iata in cele ce urmeaza o serie de modalitati prin care poti evita momentele in care se profita de tine:

Ofera-le credit celor din jur

Poate ca, de multe ori, simti nevoia sa ii ajuti pe cei din jur din simplu fapt ca, nu crezi ca sunt in stare sa-si duca la bun sfarsit sarcinile. In realitate, insă acestia poate ca sunt capabili sa si le savarseasca, dar nu doresc sa isi ocupe prea mult timp. Daca poti refuza sa ajuti pe cineva, cu siguranța, va exista o alta persoana care il va ajuta.

Seteaza granite

Incearca sa spui din cand in cand si ”nu” sau ”nu acum” la sarcinile extra pe care le primesti, care nu iti fac placere sau cele care iti ocupa mult prea mult din timpul tau liber. Acest lucru nu este usor, dar poate fi realizat prin setarea unor granite. Nu trebuie sa te mai afisezi disponibil, intotdeauna. Incearca sa explici colegilor ca si tu ai destule sarcini si ca nu poti ajuta cu munca suplimentara.

Ia atitudine

La inceput poate te vei simti inconfortabil in a stabili limite cu cei din jur. Insa, daca nu iei atitudine, cei din jur vor incepe sa ceara si mai mult de la tine. Chiar daca este un lucru de apreciat ca ajuti colegii, esti saritor si gata sa preiei din sarcinile cuiva, nu este intotdeauna sanatos. Odata ce te vei impune in fata celor din jur si iti vei seta granitele bine, te vei elibera de stres si nu vei mai simti nevoia sa ii ajuti pe toti cei din jur.

Citeste si:  Ce fel de lucruri ii scot din sarite pe unii lideri de succes

Citeste mai jos

Invata sa spui ”nu” cum trebuie

Exista o preconceptie gresita ca, atunci cand refuzi ceva suplimentar, un simplu ”nu” nu este indeajuns. Trebuie formulata o scuza elaborata. Nimic mai fals, un simplu motiv scurt si sigur care sa justifie motivul pentru care refuzi, este tot ceea ce trebuie sa spui. Acest lucru le va arata celor din jur ca esti deja ocupat si ca nu ai disponibilitatea sa ajuti. De asemenea, nu trebuie sa iti ceri scuze ca nu poti savarsi o sarcina care oricum nu iti apartinea.

Ofera alternative

Preblema cu a spune ”nu” la locul de munca este ca poti fi perceput ca necooperant de catre colegi si de catre manager. In consecinta, daca nu iti mai doresti sa se profite de tine si totusi nu vrei sa ai un comportament neadecvat, trebuie sa faci un compromis. De fiecare data cand iti este cerut ajutorul sau iti sunt inmanate proiecte extra pentru care nu ai timp, incearca sa vii cu solutii care sa ajute compania si colegii sa le rezolve. In asa fel, vei ramane respectuos si de ajutor, chiar daca nu accepti chiar tu sarcinile.