In functie de tipul tau de afacere si de felul in care intentionezi sa utilizezi planul de afaceri, vei avea nevoie de un model de plan de afaceri diferit fata de alt antreprenor.

Intr-un fel iti vei concepe un model de plan de afaceri daca intentionezi sa il prezinti unui potential finantator. In cu totul alt fel vei face un model de plan de afaceri in cazul in care il vei folosi pentru uz intern impreuna cu echipa ta de management. Fiecare model de plan de afaceri este diferit ca structura, dimensiune, mod de prezentare, nivel de detaliere al continutului si prin prisma modului in care accentueaza anumite aspecte ale afacerii decat alt model de plan de afaceri.

Exista mai multe tipuri dupa care iti poti face un model de plan de afaceri.

In general, tipurile pentru un model de plan de afaceri se impart in 3 categorii mari: mini planuri, planuri operationale si planuri de prezentare:

Citeste mai jos

  1. Mini planul. Un mini plan de afaceri are maximum 10 pagini si contine aspectele cheie ale afacerii: conceptul afacerii, planul de marketing, necesarul de finantare si previziuni financiare. Acest tip de plan de afaceri reprezinta modalitatea ideala de a testa o idee, de a cunoaste interesul unui potential partener sau investitor. Poate reprezenta un instrument util pe baza caruia sa iti concepi ulterior un plan de afaceri mai detaliat. Un astfel de mini plan nu poate inlocui un plan de afaceri detaliat, asa ca atunci cand te hotarasti sa il trimiti mai departe unui potential partener sau investitor asigura-te ca acesta nu asteapta un plan de afaceri complex. Fii sigur ca ai un model de plan de afaceri pregatit temeinic.

 

  1. Planul operational (de lucru).Un astfel de model de plan de afaceri este de obicei utilizat pentru managementul afacerii. Contine mai multe detalii si limbajul folosit este informal.

Un model de plan de afaceri realizat pentru uz intern poate sa nu prezinte elemente ca CV-urile echipei de management, imagini cu produsele sau echipamentele firmei, etc.

Modul de prezentare al unui plan de lucru nu este relevant: nu trebuie sa il listezi pe hartie de calitate sau sa il prinzi intr-un dosar elegant, este de ajuns sa il capsezi si sa scrii pe el cu un marker Plan de afaceri, pentru ca in acest caz continutul lui este cel care te intereseaza.

  1. Planul de prezentare.Informatia cuprinsa in planul de prezentare e asemanatoare cu cea inclusa in planul anterior, dar trebuie pus accent mai mare pe formatarea documentului. Acest tip de plan de afaceri e potrivit pentru a fi prezentat persoanelor din afara companiei, fie ca e vorba de un viitor partener sau de un potential investitor.
Citeste si:  Brand-ul vizibil si de succes nu depinde de panouri publicitare.

Important aici este faptul ca oamenii carora urmeaza sa le fie prezentat planul nu sunt familiarizati cu afacerea ta, deci nu trebuie sa lasi aspecte care pot fi interpretate, ci sa explici totul cat se poate de clar.

Iata cateva materiale aditionale care pot fi incluse intr-un model de plan de afaceri:

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Marketing si Branding

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

  • Analiza SWOTAnaliza SWOT contine Punctele tari, Punctele Slabe, Oportunitatile si Amenintarile indica potentialilor investitori ca intelegi mediul competitiv in care activeaza compania si ca afacerea ta poate face fata acestuia.
  • Cele cinci forte ale lui Porter:Modelul lui Porter este un instrument clasic de planificare a afacerilor si este utilizat de companii pentru a evalua factorii cheie care influenteaza mediul de afaceri. Acesta analiza este extrem de utila in cazul start-up-urilor sau pentru companiile care vor sa intre pe o piata noua.
  • Glosar de termeni: este necesar daca in cadrul acestui plan de afaceri exista multi termeni tehnici sau un jargon specific industriei in care activeaza compania. E necesar sa afli care este nivelul de cunostinte al potentialilor investitori.
  • Elemente de editare: elemente grafice si de editare care cresc lizibilitatea si calitatea prezentarii planului de afacere. De exemplu: pagina de titlu cu logo si detaliile companiei, tabele, grafice, cuprins, diagrame.

 

Inainte de a prezenta cuiva un model de plan de afaceri, este foarte important sa fie verificat si reverificat pentru a te asigura ca nu au scapat greseli sau neconcordante in text. De obicei cele mai multe greseli se strecoara atunci cand se fac modificari intr-o parte a documentului sau intr-o anexa, de exemplu in previziunile de cash-flow si acestea nu se mai coreleaza cu cifrele incluse anterior in plan. Iata un model de plan de afaceri pentru un start-up:

http://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=model%20plan%20de%20afacere%20banca%20&source=web&cd=9&cad=rja&ved=0CFUQFjAI&url=http%3A%2F%2Fwww.antreprenoriat.faer.ro%2Fconcurs%2FModel_concurs_PLAN_de_AFACERI_start_up.doc&ei=01dkUJutJoXbsga8oYGIBA&usg=AFQjCNGo0_Vltv8p9VuCh5JnWxYF2zE5Dg