Coca-Cola a fost intotdeauna o companie tradiționala, care a pus foarte mare preț pe vechile valori familiale promovate in micile orașe din Statele Unite ale Americii. Formula acestei bauturi are numele de cod Merchandise 7x și a ramas aceeași inca din anul 1886 pazita sub cele mai inalte norme de securitate.

O cu totul alta imagine a promovat compania rivala: tinerii și neliniștiții de la Pepsi. Aceștia și-au propus sa devina brandul celor tineri și la moda. Au patruns pe piața la sfarșitul anilor ’60 și cu toate ca intrarea lor s-a facut cu mare tam-tam, la sfarșitul anilor ’70 la o sticla de Pepsi se vindeau doua de Cola.

Citeste mai jos

in 1976 Pepsi a lansat o indrazneața și foarte bine gandita campanie numita: « The Pepsi Challenge ». in printurile acestei campanii erau aleși niște oamenii care erau rugați sa faca un bland test intre cele doua bauturi: Pepsi și Cola. Reluat de mai multe ori acest test a dovedit ca oamenii care au fost testați au preferat gustul Pepsi pentru ca era mai dulce decat tradiționalul Cola. Campania a avut un mare efect asupra vanzarilor companiei Pepsi astfel incat in anii ’80 se facea din ce in ce mai mult un transfer de consumatori de la Coca-Cola la Pepsi. O problema destul de serioasa pentru conducerea Coca-Cola, Roberto Goizueta, care in condițiile actuale era forțat sa gaseasca o soluție rapida și eficienta. Astfel, cei de la departamentul de R&D au gasit o noua formula care, la teste, a demonstrat ca ar fi preferabila celei existente pe piața.

Compania a investit 4 milioane de dolari in cercetari de piața. Aceste cercetari au durat 3 ani și au aratat ca dintr-un eșantion de 200.000 de oamenii mai mult de jumatate preferau gustul cel nou in locul celui vechi. Pepsi și-a continuat ascensiunea atribuind și o imagine, un simbol campaniei lor. O imagine care sa le dea stralucire și pe care au gasit-o in persoana celebrului cantareț Michael Jackson, aflat in plina ascensiune la vremea respectiva. Energia lui de care dadea dovada in concerte deborda tinerețe și inspira succes. Așa ca: Pepsi pe langa faptul ca dadusera lovitura cu noul gust, acum mai erau și susținuți de regele pop.

Citeste si:  Storytelling – 4 povesti pe care orice afacere trebuie sa le spuna

Anul 1985 a fost unul dramatic de-a dreptul pentru Coca-Cola, de la care toata lumea aștepta o reacție care sa surprinda. Deși pe piața mondiala, Coca-Cola se afla inca in fruntea clasamentului, in Statele Unite incepea sa piarda tot mai mult teren in fața celor de la Pepsi. Acesta a fost momentul in care Roberto Goizueta a decis sa lanseze « Noua Coca-Cola ». Vechile sticle au fost retrase de pe piața și formula bauturii a fost inlocuita in mod oficial dupa 95 de ani de existența pe piața. Conducerea de la Pepsi au vazut aceasta decizie ca o situație de panica in interiorul Coca-Cola. Și intr-adevar nu a avut nici pe jumatate succesul scontat. Cei 4 milioane de dolari cheltuiți pe cercetarea de piața au fost o investiție total neinspirata. Mai mult decat atat, nostalgici au inființat o asociație a vechilor consumatori care protestau impotriva faptului ca bautura lor preferata a fost scoasa de pe piața. Asociația și-a atras in jur de 9000 de membri. Au existat cazuri cand colecționarii de sticle de vin faceau rost pe sub mana de vechile sticle de Coca-Cola pe care le vindeau la un preț premium. Dupa doua luni de la lansare, compania a inceput sa primeasca in jur de 1500 de reclamații pe zi din cauza noului gust de cola. Statistica a confirmat inca o data faptul ca decizia celor de la Coca-Cola a fost un gest total neinspirat, avand in vedere ca 70% dintre consumatori nu agreau noua Cola, iar 80% criticau aspru decizia schimbarii. Opinia publica a invins intr-un final și Goizueta a luat decizia sa reintroduca binecunoscutul gust de Cola pe piața sub denumirea: «Classic Coke». Compania a pierdut o mulțime de clienți loiali, in timp ce Pepsi a caștigat un segment de piața de peste 5%.

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Povesti despre afaceri de succes

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Pentru prima data in istorie cand lupta Pepsi vs Coca-Cola a fost caștigata de Pepsi in fața liderului pe piața de soft drink și ofensiva continua, avand in vedere noua campanie Pepsi.