GPeC a realizat un cumul de statistici ale cumparatorilor romani in mediul online, care arata ca valoarea acestora a depasit pragul de 3,5 miliarde de euro in 2018, cu aproximativ 30% mai mult decat in 2017, cand s-au inregistrat 2,8 miliarde de euro.

Andrei-radu-GPeC-Summit-Noiembrie-2018-Foto-Alin-Dobrin-300x200

 

Andrei Radu, CEO & Founder GPeC claseaza ,,cresterea de aproape 30 de procente ca fiind una dintre cele mai mari din Europa pentru al doilea an consecutiv, fapt care demonstreaza potentialul urias al pietei romanesti de e-commerce. Daca facem o medie, romanii au cheltuit pentru cumparaturi online aproape 10 milioane de euro in fiecare zi din 2018, in crestere semnificativa fata de 7,67 milioane de euro – media zilnica inregistrata in 2017”.

Citeste mai jos

Cele 3,5 miliarde de euro sunt rezultatul vanzarilor bunurilor tangibile si nu cele de servicii, bilete, vacante, rezervari. Valoarea cumparaturilor online ar creste semnificativ daca s-ar adauga si aceste tipuri de achizitii. Tot GPeC impreuna cu Asociatia Romana a Magazinelor Online precizeaza ca in 2020 piata romaneasca de e-commerce va depasi pragul de 5 miliarde de euro.

E-commerce-ul detine 8% share din totalul pietei de retail

In cadrul GPeC SUMMIT noiembrie 2018, Iulian Stanciu, CEO eMAG, sustine ca intreaga piata de retail din Romania este estimata la aproximativ 45 de miliarde de euro. Un calcul simplu atesta faptul ca piata de e-commerce reprezinta 8% din total retail, o crestere semnificativa fata de 2017 cu 5,6% sau de 2016 cu 4%.

80% din traficul magazinelor online este generat de telefoanele mobile

Aproximativ 80% din traficul inregistrat de principalele magazine online este generat de dispozitivele mobile, fata de 70% in 2017 si 50% in 2016.

Raportul Institutului National de Statistica arata ca 86% dintre utilizatorii de internet se conecteaza online de pe telefonul mobil, iar statisticile ANCOM arata ca numarul de conexiuni de internet mobil a crescut considerabil de la 16,6 milioane in 2017 la 19,3 milioane in 2018.

Cu toate acestea, rata de conversie de pe dispozitivele mobile este inca la jumatate din rata de conversie inregistrata pe Desktop in cazul majoritatii magazinelor online, ceea ce inseamna ca romanii prefera sa foloseasca telefonul mobil pentru a cauta informatii despre produse, dar aleg sa finalizeze tranzactia de la computer, unde au monitoare mai mari decat ecranul telefonului mobil.

Articolele pentru copii, hainele si cosmeticele se cumpara de pe mobil

Insa, articolele pentru copii, hainele si cosmeticele se achizitioneaza de pe telefonul mobil. Astfel, 78,5% din tranzactiile magazinelor care comercializeaza articole pentru copii sunt realizate de pe telefonul mobil si doar 21,5% de pe Desktop. De asemenea, produsele din categoria Fashion sunt cumparate de pe telefonul mobil in proportie de 66%, precum si cosmeticele si produsele din categoria Beauty, 63,2%.

In cazul electronicelor, electrocasnicelor si produselor IT, romanii inca prefera Desktop-ul (57,3%) in detrimentul mobilului (42,7%), desi procentele sunt relativ apropiate. Procente sunt mai echilibrate in cadrul categoriilor:

  • Home & Garden (52,6% Desktop vs. 47,4% Mobile);
  • Auto & Moto (51% Desktop vs. 49% Mobile);
  • Pet Shop (50,4% Desktop vs. 49,6% Mobile).

53% din utilizatorii de internet din mediul urban au facut cumparaturi online cel putin lunar

Potrivit unei cercetari GPeC si companiei de cercetare de piata iSense Solutions, 53% dintre utilizatorii de internet din mediul urban au cumparat online cel putin lunar, in crestere semnificativa fata de 44% cat s-a inregistrat in 2017.

Cumparatorii online viziteaza, in medie, 9 magazine pe an, cu o frecventa de 3-4 ori pe saptamana, in timp ce non-cumparatorii viziteaza 5 magazine online in decursul a 12 luni, cu o frecventa mai mica (1 data pe saptamana). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar si de cei care nu au facut inca pasul spre cumparare. Datele au ramas neschimbate in 2018 comparativ cu 2017.

Neincrederea si taxele de transport sunt principalele bariere in calea cumparaturilor online

Romanii inca au nevoie de siguranta, pe care nu o gasesc niciodata in online. Majoritatea prefera sa verifice site-ul si politicile de livrare la nesfarsit, inainte de a plasa o comanda.

Principalele motive invocate de cei care nu au cumparat online sunt, in ordine:

  • Neincrederea ca produsele prezentate pe website-urile magazinelor online corespund intocmai realitatii: 65% in 2018 comparativ cu 68% in 2017, intr-o usoara scadere;
  • Imposibilitatea de a vedea, testa si proba produsele: 58% in 2018 comparativ cu 53% in 2017 (in crestere);
  • Neincrederea in magazinele online / Teama de a nu fi fraudat: 46% in 2018 comparativ cu 51% in 2017 (in scadere);
  • Plata taxelor de transport in plus fata de pretul produsului: 33% in 2018 comparativ cu 30% in 2017 (intr-o usoara crestere).

83% dintre romani aleg sa plateasca ramburs, la livrare

Metoda de plata preferata a romanilor ramane rambursul intr-o proportie covarsitoare de aproximativ 83%, inregistrand o scadere extrem de usoara fata de 2017, cand procentul era de 85%.

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Finante si Economie

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Trend-urile care au marcat anul 2018 din perspectiva platilor online prin card (sursa: NETOPIA Payments):

  • Pentru prima data, Mobilul a depasit Desktop-ul: 51% din tranzactiile online platite cu cardul au fost realizate de pe dispozitive mobile si 49% de pe Desktop;
  • Tot in premiera, provincia a depasit Bucurestiul in ceea ce priveste plata online prin card, astfel ca 58% din totalul tranzactiilor platite prin card au fost generate din provincie si 42% din Bucuresti;
  • Barbatii sunt mai cheltuitori decat femeile: 62% din platile prin card sunt facute de barbati si 38% de femei.

38% din cumparatorii online au devenit mai nerabdatori

In 2018 oamenii isi doresc ca produsele lor sa ajunga in aceeasi zi in care plaseaza comanda. Pe langa acest aspect, reactiile reprezentantilor magazinelor online sunt si ele tot la fel de asteptate. Cumparatorii in proportie de 90% doresc sa primeasca raspuns la cererile lor in aceeasi zi.

Principalele categorii de produse vandute online in 2018

Potrivit studiului GPeC si iSense Solutions, principalele categorii de produse vandute online in 2018 au fost, in ordine:

  • produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC si componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice si electrocasnice etc.);
  • produsele de tip Fashion & Beauty (imbracaminte, incaltaminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.);
  • biletele de avion si serviciile turistice (Travel);
  • produsele pentru casa si decoratiuni;
  • cartile;
  • cadourile si florile;
  • biletele la spectacole si concerte;
  • produsele din categoria Auto & Moto (inclusiv politele RCA)
  • produsele destinate copiilor (de la jucarii pana la articole pentru copii de tip: carucioare, vestimentatie, consumabile etc.).

Factorii esentiali in luarea deciziei de cumparare: preturile mici, livrarea rapida si notorietatea magazinului online

La fel ca anul trecut, cumparatorii aleg sa cumpere de la magazinele online cu notorietate pe piata, care au preturi cat mai mici si timpi de livrare cat mai scurti, acestia fiind principalii factori in luarea deciziei de cumparare.

Pe de alta parte, clientii magazinelor online se arata dispusi sa cumpere mai des daca:

  • magazinele online ar publica cat mai vizibil pretul final al produselor si toate taxele sau eventualele costuri aditionale;
  • magazinele online si-ar respecta intocmai termenele de livrare si promisiunile facute clientilor;
  • magazinele online ar publica informatii in timp real despre stocul produselor promovate pe site.

Cumparatorii online fac, in medie, 9 achizitii pe an

In medie, un cumparator online a facut 9 achizitii pe parcursul anului 2018 – in crestere fata de 2017, cand media era de 8,7 achizitii si fata de 2016, cand cifra se situa la 8,4 achizitii/an sau 2015 cand aceasta era de 8,2 achizitii/an.

50655424_1189002394586868_30492073073311744_n

Sursa: Articol GPeC ,,Romanii au facut cumparaturi online in valoare de peste 3,5 miliarde de euro in 2018, cu 30% mai mult decat in 2017 | Raportul Pietei de E-Commerce GPeC 2018

Black Friday Noiembrie 2018: vanzari online de peste 250 de milioane de euro

In campania de Black Friday din noiembrie 2018, romanii au facut cumparaturi online de peste 250 de milioane de euro, in crestere cu aproximativ 30% fata de 2017, cand valoarea se situa la putin peste 200 de milioane de euro.

Potrivit studiilor eMAG, intentia de cumparare a romanilor de Black Friday in noiembrie crescuse de la 44% in 2017 la 51% in 2018, iar notorietatea evenimentului la nivel national a crescut si ea, de la 79% in 2017 la 88% in 2018.

Romania 2018: 11,7 milioane de internauti din 19,5 milioane de locuitori

Potrivit INS, populatia Romaniei este de 19,52 milioane de locuitori in 2018. Dintre acestia, 11,7 milioane sunt utilizatori de internet, comparativ cu aproximativ 11 milioane în 2017.

In 2018, principalele activitati online ale internautilor romani au fost:

  • Social Media (86%);
  • Corespondenta prin e-mail (59,3%);
  • Cautarea de informatii despre produse si servicii (58,6%);
  • Auditie muzicala (50,9%);
  • Cumparaturi online (43,5%).

Andrei Radu, CEO & Founder GPeC, sustine ca „este pentru prima oara cand comertul online se regaseate printre activitatile uzuale ale internautilor romani, semn ca piaaa de e-commerce a crescut si tot mai multi romani incep sa se obisnuiasca cu achizitiile online. Este un semnal extrem de bun pentru piata care isi va continua ritmul accelerat de crestere si in 2019”.

 

Sursa: Articol GPeC ,,Romanii au facut cumparaturi online in valoare de peste 3,5 miliarde de euro in 2018, cu 30% mai mult decat in 2017 | Raportul Pietei de E-Commerce GPeC 2018

Citeste si:  Crestere economica a Romaniei