Ziua Națională fără Tutun este marcată, în fiecare an, în a treia zi de joi a lunii noiembrie, cu scopul de a trage un semnal de alarmă despre impactul pe care îl are fumatul asupra sănătății. Această dată este pentru autorități un prilej pentru informarea și sensibilizarea publicului larg cu privire la riscului fumatului activ și pasiv, în încercarea de a reduce numărul fumătorilor. Cercetările realizate de Societatea Română de Pneumologie au arată faptul că în România se fumează zilnic peste 5 milioane de pachete de țigări. Statisticile subliniază faptul că 85% dintre pacienții cu cancer bronhopulmonar sunt fumători și că 15 români mor zilnic ca urmare a efectelor pe care le are fumatul asupra sănătății.

La nivel global, statisticile prezentate de Organizația Mondială a Sănătății arată faptul că  fumatul produce aproximativ 6 milioane de decese pe an, dintre care 5 milioane sunt fumători sau foști fumători. OMS estimează în baza acelorași cercetări faptul că, până în anul 2020, numărul victimelor va crește, ajungând la 7,5 milioane pe an, reprezentând 10% din totalul deceselor.

Citeste mai jos

Periodicitatea cu care o persoană fumează contează în dezvoltarea bolilor, însă substanțele inhalate din țigări afectează întregul organism. Așadar, predispoziția pentru dezvoltarea diverselor afecțiuni medicale este ridicată, iar accesul la o asigurare medicală în aceste circumstanțe este necesară pentru a acoperi controalele de rutină și tratamentele de care pacientul va avea nevoie.

Cu toate că există numeroase cercetări și statistici îngrijorătoare despre efectele pe care fumatul le are asupra sănătății, procentul tinerilor fumători a crescut la 29%, comparativ cu 25% în 2017, atrage atenția Comisia Europeană. În România, 89% dintre fumători își doresc să reducă numărul țigărilor sau să renunțe la fumat și, de aceea, am restrâns câteva motive convingătoare pentru a face alegerea astăzi:

  • Predispoziție pentru cancer pulmonar
  • Predispoziție pentru probleme dentare
  • Menopauză timpurie
  • Predispoziție pentru boli cardio-vasculare
  • Tuse persistentă
  • Predispoziție pentru bronșită
  • Colesterol mare
  • Sistem imunitar slăbit
  • Infertilitate
  • Complicații pentru bolnavii de diabet
  • Risc de dezvoltare a cheagurilor de sânge
  • Sarcină dificilă
  • Cancer cervical
  • Predispoziție pentru Boala Obstructivă Pulmonară Cronică
  • Pierderea apetitului
  • Reducerea simțului mirosului și gustului
  • Deficiențe de vedere
  • Anxietatea și iritabilitate

Măsurile pe care o persoană trebuie să le ia pentru sănătatea sa reprezintă o responsabilitate pentru fumători și non-fumători deopotrivă, iar una dintre acestea este informarea și accesarea unui plan de asigurare de sănătate. O asigurare medicală reprezintă un instrument esențial în acoperirea costurilor pentru investigațiile de rutină, care adesea ajută la descoperirea problemelor de sănătate în fază incipientă sau pentru operații și proceduri chirurgicale specifice. Alte beneficii importante oferite și de o asigurare de sănătate MediHelp sunt: accesul la servicii de top, accesul la o serie de furnizori medicali atât la nivel național, cât și internațional, sistem direct de decontare, permițând pacientului să acorde toată atenția sănătății sale și prevenirea dezechilibrului financiar.

Citeste si:  HR Steps Iași: rolul responsabililor de resurse umane în dezvoltarea regională și îndeplinirea obiectivelor strategice ale companiilor

Fumătorii se confruntă cu dependența de nicotină, motiv pentru care renunțarea la acest obicei este dificilă, în special dacă în mediul profesional există colegi fumători alături de care ai creat o rutină dedicată pauzei de țigară. Iată câteva sfaturi care te vor ajuta atunci când vrei să renunți la fumat, dar mediul este nepotrivit:

Citeste mai jos

  1. Gândirea pozitivă este esențială în procesul de renunțare la fumat întrucât setează tonul cu care vei face față provocării.
  2. Construiește o strategie pe care să o urmezi îndeaproape, fără compromisuri de tipul mai fumez numai o țigară
  3. Marchează în calendar prima zi în care te-ai lăsat de fumat și analizează care au fost motivele pentru care nu ai reușit în încercările anterioare
  4. Anunță-ți colegii și prietenii de la serviciu despre decizia luată
  5. Cere suportul colegilor în procesul tău și practică refuzul: Mulțumesc, nu fumez! – te va ajuta să conștientizezi decizia
  6. Fiecare dintre colegii tăi reprezintă un vector care te poate ajuta atunci când simți nevoia de o țigară
  7. Stai ocupat mereu, chiar și în pauze
  8. Roagă colegii să nu fumeze sau să lase pachete și brichete la vedere
  9. Înlocuiește rutina fumătorului cu noi obiceiuri
  10. Evită situațiile de criză – renunță la pauzele de la țigară și înlocuiește-le cu o plimbare alături de un coleg

Mulți dintre angajații fumători aleg să nu renunțe la fumat din teama de a nu pierde discuțiile cu colegii din pauză și de a nu fi alienați social. Renunțarea la țigări nu trebuie să însemne pierderea pauzelor și a colegilor, ci presupune o alegere responsabilă, construirea unei strategii care să ajute fumătorul în procesul de renunțare și dedicarea în respectarea acesteia.