Multi se intreaba cum sa isi conceapa si cum sa isi organizeze discursul pentru Public Speaking. Ce sa spuna mai exact? Si in ce ordine? Si cum sa inceapa? Parca stiu ce vor sa spuna, iar daca ar vorbi cu un prieten nu ar avea nicio problema sa transmita intreg mesajul.

Dar Public Speaking-ul este diferit in mare parte pentru ca este unidirectional. Nu poti intra in dialog direct cu sala, desi, desigur, semnale din sala vin, comunicarea este bidirectionala, doar discursul este unidirectional. Modul in care ai structurat materialul este de obicei definitiv si nu mai poate fi schimbat: slide-urile vin in ordinea in care le-ai gandit inainte de prezentarea efectiva.

O metoda simpla de organizare a materialului si de constructie a discursului tine de obiectivele discursului. Primul pas in construirea unei prezentari bune este clarificarea obiectivelor: este obiectivul sa informezi, sa transmiti informatii despre un subiect mai putin sau deloc cunoscut audientei? Sau este obiectivul sa convingi? Audienta cunoaste mai mult sau mai putin subiectul, dar pe tine te intereseaza sa influentezi audienta catre un anumit punct de vedere? Este obiectivul tau sa obtii o reactie de la public, sa ai un indemn, astepti o actiune (de exemplu sa doneze bani pentru o anumita cauza)? Sau este o prezentare la client si atunci obiectivul tau este sa vinzi? Sau este obiectivul tau sa starnesti o anumita reactie emotionala? Obiectivele prezentarii pot fi, deci, diverse, dar oricare ar fi acestea, trebuie identificate corect si exhaustiv si organizate ierarhic in functie de importanta lor.

Citeste mai jos

Asemenea unei schite care prinde contur, treptat sunt adaugate noi si noi detalii pana cand schita devine un tablou in toata regula si discursul/prezentarea se construieste din aproape in aproape, plecand de la centru spre margini. Paradoxal poate, dar modul efectiv in care incepi prezentarea il vei stabili la final, dupa ce continutul a fost creat: ca vei incepe cu o gluma sau cu o statistica, ori ca vei incepe cu un citat, toate acestea sunt aspecte “tehnice” de detaliu si pot fi stabilite ulterior. Insa fara o structura clara a obiectivelor, prezentarea isi va rata scopul (care scop?).

Sa zicem deci ca scopul tau este sa informezi! Din dorinta de a nu rata nicio informatie, respectiv din dorinta de a acoperi intreg subiectul, multi sfarsesc prin a copia “capitole” intregi intr-o prezentare, umpland slide-urile de sus pana jos. Apoi se asteapta ca auditoriul sa “asculte” in timp ce practic se lectureaza tot acel text. In astfel de cazuri insa, este clar ca trebuie realizate sinteze si redusa informatia la esential, scopul tau fiind sa transmiti informatii intr-un mod clar si usor de inteles. Nu cantitatea este importanta ci calitatea si claritatea. Vei utiliza, deci, date si fapte concrete (vei lucra la un mod de prezentare simplu si elegant), vei fi atent la vocabular, pentru ca e posibil ca audienta sa nu cunoasca anumite concepte sau chiar anumite cuvinte, dar, in primul rand, vei avea o structura logica a prezentarii. Daca scopul este sa informezi, atunci trebuie sa treci de la simplu la complex si sa fii atent ca auditoriul sa te poata urmari, sa fii sigur ca isi pot reprezenta corect informatia transmisa. Abia apoi, pe aceasta structura, poti seta introducerea potrivita (de exemplu, un citat sau o statistica ce sustine datele tale) sau poti insera diverse momente in prezentare pentru a atinge si alte obiective.

Citeste si:  Managementul maniei - partea I

Sau poate scopul tau este sa vinzi, auditoriul fiind format din factorii de decize din organizatia client? Atunci, unul dintre obiectivele majore poate fi sa prezinti beneficii si sa convingi audienta ca oferta ta este cea mai buna! Sigur, asta poate insemna in acelasi timp sa informezi, sa transmiti incredere si sa creezi o relatie emotionala. Incepi de la scopul central pe care il abordezi cu precadere iar apoi pentru fiecare dintre obiectivele adiacente trebuie sa te asiguri ca ai o constructie sau alta care serveste acel obiectiv. Prezentarea ta poate fi comparata cu un arbore: un “trunchi” care reprezinta corpusul major al prezentarii si deserveste obiectivul central, fiind “structura” de rezistenta. Apoi doua-trei ramuri, fiecare cu doua-trei ramurele, care reprezinta obiectivele secundare si modalitatile stilistice pe care le folosesti in prezentare. Doua-trei obiective sunt suficiente pe langa cel central, pentru a avea o prezentare clara si de efect (a fost demonstrat ca oamenii nu pot retine mai mult de trei-patru idei dintr-o prezentare).

Incepe de la centru si construieste spre periferie, incepe de la simplu si mergi spre complex, avand intotdeauna copacul obiectivelor in minte.  Aceasta modalitate de lucru deserveste doua scopuri: pe de o parte, te ajuta ca in calitate de speaker sa iti structurezi discursul, sa ii dai forma si continut, iar pe de alta parte, constituie o excelenta solutie de prezentare, fiind usor de urmarit de catre audienta. Complexitatea unei prezentari este, asadar, data de numarul si complexitatea obiectivelor pe care le serveste. “Keep it simple” este un indemn care aduce intotdeauna rezultate!

 

Va astept la Trainingul de „Public Speaking”. Mai multe detalii gasiti AICI!

 

Articol scris de:

Sorin Faur – Trainer De Peste 10 Ani, 14 Ani Experienta In HR

– trainer atestat de Autoritatea Nationala pentru Calificari (ANC);descarcare

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management PR si Comunicare

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

– coordonator regional al activitatilor de HR, al companiei BDO pentru Romania si alte 11 tari balcanice;

– membru HR Club;

– unul dintre pionierii HR-ului modern din Romania, autor a numeroase materiale si articole de specialitate;

– 14 ani experienta in resurse umane, avand ca domenii principale de expertiza: recrutarea, planificarea strategica, managementul performantei, motivarea personalului, restructurarile organizationale, diagnoza si optimizarea organizatiilor si HR leadership, proiecte locale si internationale;

– a sustinut si sustine traininguri in domenii precum recrutare si resurse umane, prezentari si vorbire in public, managementul timpului, managementul schimbarii, negociere, gestionarea conflictelor, gandire creativa, management si leadership;

– numeroase stiudii de specialitate in cadrul unori institutii de renume: masterat in diagnoza psihologica si masterat in psihologie economica si organizationala la Universitatea din Bucuresti, Executive Master of Business Administration (EMBA) la Vienna University of Economics and Business, MITx Global Entrepreneurship Bootcamp la Massauchusetts Institute of Technology.