In interviul de astazi vom discuta cu Stefan Pana, fondatorul firmei Praecisio, antreprenor cu experienta si profesionist desavarsit. Praecisio este unic importator in Romania al lentilelor de ochelari Nikon Lenswear, lentile ce definesc si reflecta calitatea fara cusur a producatorului japonez.

Stefan Pana ne va dezvalui detalii despre cariera sa, ne va povesti cum au fost inceputurile, care i-au fost piedicile, dar si avantaleje in decursul timpului, ce ar fi facut diferit si ce planuri are pentru viitor. Mai mult decat atat, ne va povesti cum a reusit sa aiba exclusivitate pe piata pentru un brand de renume, atat de apreciat la nivel mondial.

Citeste mai jos

Asa cum stiti deja, Portal Management se pozitionează ca o sursa de inspiratie pentru performanta in afaceri. Prin urmare, va rugam sa ne spuneti ce v-a motivat sa va intemeiati propria afacere?

Prima afacere proprie am inceput-o in 2000, cand am renuntat de buna voie la conditia de angajat la stat. Principalul motiv a fost ca lucrurile evoluau extrem de lent, cu toate ca in domeniul meu piata nu era inca cristalizata si erau oportunitati foarte bune, care insa nu erau utilizate. Am hotarat, deci, sa plec de la stat si pana in 2009 am lucrat ca manager in mediul privat, la o firma pe care o fondasem in 2000 si cu care am plecat de la zero. Dupa 9 ani de activitate intensa si rezultate exceptionale, am decis sa ma retrag si de aici si sa incep o noua firma, dar altfel, corespunzator experientei profesionale si manageriale pe care o acumulasem. Asa a aparut Praecisio.

 

Cum au aratat inceputurile Praecisio?

Ca urmare a faptului ca primul inceput a fost de fapt in 2000, cand am plecat practic de la zero, inceputurile cu Praecisio au fost fara dificultati majore, deoarece am beneficiat de experienta mea anterioara si de resurse. Principala dificultate a fost si este ca faptul ca ne pozitionam diferit fata de competitori nu este inteles corect de clientii nostri. Ca urmare, evolutia a fost si este mult mai lenta decat ma asteptam eu.

 

Ce va diferentiaza de competitori?

Strategia noastra care poate fi sintetizata intr-o propozitie: produse premium pentru purtatori exigenti prin parteneri selectionati. Asta inseamna ca aducem pe piata numai lentile de ochelari din segmentul mediu si superior, ne adresam purtatorilor care pun pret pe vederea lor si doresc sa beneficieze de lentile de ochelari care ofera toate garantiile unui brand renumit si colaboram cu un numar redus de centre de optica medicala.

Nimeni nu mai procedeaza asa, toti ceilalti vor sa vanda cat mai mult la cat mai multi, de foarte multe ori in detrimentul calitatii vederii. Pe noi nu ne intereseaza insa acest lucru, noi vrem sa mentinem caracterul premium al brandului Nikon.

 

Povestiti-ne despre parteneriatul cu Nikon Lenswear. Cum a inceput, unde se situeaza acum si ce isi propune pentru viitor?

In 2009, cand am simtit ca trebuie sa fac altceva si altfel decat pana atunci, am facut rapid un inventar al producatorilor de lentile de ochelari la nivel mondial care nu erau atunci reprezentati in Romania si care aveau notorietate globala. Nikon era in top, asa ca i-am contactat si le-am propus sa colaboram, spunandu-le cine eram si ce am facut anterior. Mi-au raspuns imediat ca sunt de acord si asa a inceput. Acum avem o baza care ne permite sa ne dezvoltam, dar strict in concordanta cu strategia. In cativa ani ajungem la potentialul maxim.

 

Stim ca in domeniul in care activati este nevoie de specialisti cu experienta si bine pregatiti. Ce aspecte luati in considerare in procesul de recrutare al personalului de specialitate?

Asa este, dar din pacate in ultimii ani furnizorii de lentile de ochelari nu prea mai pun accent pe pregatirea personalului, preferand sa recruteze oameni fara pregatire de specialitate, dar care costa mai putin. Eu consider insa ca pentru a putea sa vinzi orice produs, trebuie sa cunosti foarte bine atat produsul tau, cat si pe cel al competitiei. Din acest motiv, noi tinem foarte mult la pregatirea personalului, avem angajat numai personal de specialitate, cu experienta solida in domeniu. Eu am o mare experienta tehnica in acest domeniu si incerc sa o transmit mai departe colegilor mai tineri. Aproape in fiecare zi avem cate o runda de discutii tehnice, in care lamurim tot ce tine de subiectul respectiv. Este drept ca putem face asta si datorita volumului relativ mic de comenzi, dar asta ne dorim, sa tratam fiecare comanda cu maximum de profesionalism.

Citeste si:  Carol Ungureanu: ‘’Da-ti voie sa te arunci in viata si asuma-ti ceea ce va urma”

 

Din pacate, in Romania lucrurile se misca mai anevoios decat in tarile dezvoltate. Care au fost cele mai mari piedici pe care le-ati intampinat de-a lungul timpului?

Modul formal si birocratic in care inteleg sa colaboreze institutiile cu care trebuie sa colaborezi (banci, asiguratori, furnizori soft, IT & C, etc.), mai ales daca e vorba de institutii de stat.

O alta dificultate, din ce in ce mai mare o reprezinta personalul de specialitate. Pana acum nu am avut acest gen de probleme, dar destul de curand va trebui sa marim echipa si cred ca va fi foarte greu sa gasim oamenii corespunzatori.

In sfarsit, o alta dificultate a reprezentat-o mentalitatea ca furnizorul trebuie sa sprijine financiar clientul pe termene foarte lungi, ceea ce evident nu se poate, pentru ca asta fac bancile. Cu Praecisio evitam asta, ne selectionam clientii care inteleg corect obligatiile reciproce ale unui parteneriat: eu sa livrez marfa comandata la calitatea declarata, la termenul garantat si la un pret competitiv, sa ajut partenerul in orice problema pe care o are cu marfa mea, iar partenerul sa plateasca la timp.

 

Care sunt responsabilitatile pe care un antreprenor trebuie sa le aiba mereu in vedere?

Citeste mai jos

Da-ne un like sau aboneaza-te la newsletter-ul nostru pentru a primi ebook-ul gratuit:

  • Portal Management Interviuri antreprenori de succes

    Tehnici de vanzare


Numele tau (obligatoriu)

Adresa ta de email (obligatoriu)

Dupa parerea mea, cea mai importanta resursa este resursa umana si in consecinta un antreprenor trebuie sa aiba grija cum p selectioneaza, cum o modeleaza si mai ales cum o pastreaza. Bineinteles, trebuie sa fie permanent implicat in viata firmei respective, in stabilirea obiectivelor, a modalitatilor de a realiza aceste obiective, exercitand un control riguros la nivel macro si aplicand corectiile necesare la momentul potrivit.

 

Credeti ca exista un model sau o formula pentru a deveni un antreprenor de succes?

Un model nu cred ca exista, cred insa ca singura cale e munca asidua, pregatirea permanenta si perseverenta.

 

Daca ati avea un sfat pentru un tanar antreprenor la inceput de drum, care ar fi acela?

Sa faca ce stie mai bine si sa urmaresca cu tenacitate rezultate pe termen lung.

 

Daca ati avea ocazia de a incepe totul de la zero, ce ati face diferit?

La intrebarea asta nu pot sa raspund, lumea de azi e total diferita fata de cea in care m-am format eu profesional si managerial. Probabil ca mai intai as urmari obtinerea unui nivel superior de pregatire in ceva care mi-ar place sau pur si simplu mi-as urma cea mai mare pasiune, in paralel cu pregatirea continua. Fara pregatire e aventura si nu e genul meu.

 

Cum se impaca viata profesionala cu cea personala? Va ramane timp liber?

Imi ramane destul timp, mai ales pentru vacante. In weekend si toate sarbatorile legale nu lucrez, in rest de luni pana vineri muncesc in fiecare zi cam 7-8 ore.

 

Aveti vreun hobby, vreo pasiune careia ii dedicati momentele libere?

In fiecare weekend, daca sunt in Bucuresti, petrec 3-4 ore facand miscare in aer liber.

Sunt pasionat de hi-fi, ascult zilnic muzica preferata.

 

In final, asa cum cere traditia, va rugam sa ne lasati cateva cuvinte care sa serveasca drept motivatie pentru cititorii nostri. Aceste cuvinte vor deveni “citatul Stefan Pana”.

In relatia cu un partener sa spui ce faci si sa faci ce spui.